Kuifje-vignet Vasco
de bankbediende
gepresenteerd door Johan Decloedt

  Vasco 8033

WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste verschijning: 1980
Laatste verschijning: 1992
Auteur:
Gilles Chaillet

Vasco 9234
 
Vanaf het eerste deel, Goud en Wapens, werd het duidelijk dat Gilles Chaillet de lezer zou laten genieten van zijn passie voor de (Italiaanse/Europese) geschiedenis. Waar kon een strip over de avonturen van een bankier en hun steeds groter wordende rol in de samenleving zich beter situeren dan in het laat-middeleeuwse Italië., oord van uiterste verfijning (de gewaden, de gebouwen, de kunst,...) en uiterst politiek, godsdienstig en militair gekonkel. Een tijd ook waarin men de wereld gretig begon te verkennen.
Vasco is een gezonde Italiaanse jongen, soms naïef, soms passioneel, maar steeds doordrongen van een sterk rechtvaardigheidsgevoel, zoals het helden nu eenmaal past. Hij is absoluut niet ongevoelig voor schone deernes, of ze nu van Italiaanse, Franse, ja zelfs Mongoolse afkomst zijn, maar steeds blijft de onmogelijke liefde voor Sophia, dochter van de Byzantijnse Basileus, rondspoken. Ook de liefde voor de familie en de familiezaak speelt een hoofdrol bij Vasco, hoewel zijn broer Lorenzo, een meesterintrigant in dienst van Genua, hem meermaals het leven zuur maakt.
In de 26 albums die tot op heden verschenen, verkent Vasco niet alleen de Italiaanse stadstaten (Siena, Rome, Venetië, Napels) maar ook het Europa dat kreunde onder de Honderdjarige Oorlog (met de nodige plunderingen), ziektes (de pest), godsdienstwaanzin (vervolging van de Katharen, sektes), de enorme feodale kloof tussen arm en rijk en de vrees voor monsters en bovennatuurlijke gebeurtenissen allerhande. Met zijn vriend baron Van Loo onderneemt Vasco ook nog enkele verre reizen, tot in Tibet en China toe.
Vasco is een toonbeeld van de semi-historische strip. De wereld waarin de held leeft, wordt zeer gedetailleerd en accuraat in beeld gebracht. Het is zonder meer genieten van de kledij, de beelden van de middeleeuwse steden, de landschappen en de interieurs. Blijvend punt van kritiek is de nogal houterige stijl van de personages. De verhalen zijn dan weer een afwisseling van whodunits, reisverhalen en historische geschiedschrijving.
Vasco is zonder de minste twijfel de topreeks van tekenaar en scenarist Gilles Chaillet (1946-2011). Vanaf album 21 gaf hij, mede door het vele werk aan vasco en andere reeksen, de tekenpen door aan assistent Frédéric Toublanc, maar na Chaillets dood werd hem net ook een teveel aan houterige figuren verweten (een decortekenaar maakt nog geen geschikte striptekenaar) en werd hij op zijn beurt vanaf album 24 vervangen door Dominique Rousseau. In het laatst verschenen album zien we trouwens Luc Révillon als co-scenarist opduiken. Voor hun verhalen kunnen ze zich nog steeds beroepen op de vele synopsissen en ideeën die Chaillet naliet.
De bankie-insteek blijft in elk geval behouden. In dit verband halen we graag de Kuifje-reclametekst aan waarbij we Vasco zien weglopen met een grote zak geld op de rug en de volgende catchphrase zegt: "met dit kan ik me eeuwenlang het weekblad Kuifje aanschaffen".