|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1980
Laatste
verschijning:
1933
Tekenaar: Grzegorz Rosinski, Kas
Scenarist: André-Paul
Duchâteau |
|
|
Hansen,
kortweg Hans, leren we kennen als een man die zijn geheugen kwijt
is. Hij komt aan bij een reuzestad als laatste restant in een door
atoomexplosies verwoest gebied. Hans herinnert zich enkel zijn naam
en later — alle Jason Bournes en XIII's aan toe! — zijn
vechtinstincten en een telepatische kracht die voor de rest niet
bijster veel aan bod komt in de eerste verhalen. Buiten de stad
leert hij plunderaars kennen onder wie de strijdlustige Orchidee.
Uiteindelijk blijkt dat Hans een onderzoeker uit de toekomst is
die in het verleden opdrachten uitvoert om vergissingen in de geschiedenis
te herstellen. De heerser van de stad, Valsary, is een opdrachtgever
die hem opdroeg de buitenmensen in het verleden te vernietigen.
Door Hans' veranderde inzicht en gedrag heeft Valsary een bijzondere
aandacht gekregen voor de onderzoeker. In plaats van hem gewoon
uit te schakelen, schept hij er een duivels genoegen in om spelletjes
met hem te spelen. Uit een toekomstbeeld blijkt namelijk dat Hans
als een bevrijder van het volk wordt gevierd en dat fascineert Valsary
uitermate. Hans vlucht in het verleden liever met Orchidee dan zich
aan zijn missie te houden. Bij koningin Ardelia op de gelijknamige
planeet vraagt hij asiel. Maar daar heersen weer andere wetten en
regels die het verdere lot van Hans, Orchidee en de planeet bepalen.
De verhalen laten zich kenschetsen door heel wat geslaagde vondsten
en pientere ideeën van André-Paul Duchâteau
die eens volledig loos kon gaan in het sf-genre. Sommige beproevingen
zijn evenwaardig aan wat we al lazen in Storm, een schoolvoorbeeld
van een sterke sf-reeks, of net zo goed in Thorgal, Grzegorz
Rosinski's andere grote reeks. De grafische invloed van
Hermann was merkbaar en Hans deed niet
onder voor de Thorgals uit dezelfde periode.
Net door het snel groeiende succes van Thorgal vertrouwde
Rosinski de reeks vanaf deel 6 toe aan zijn landgenoot Zbigniew
Kasprzak (zeg maar Kas). In twee albums
rondden ze de lopende cyclus af. Vanaf deel 8 koos Duchâteau
voor een andere aanpak en vertelde op zichzelf staande verhalen
per album, steeds gecentraliseerd rond Hans en zijn gezin.
In 2014 en 2015 bundelde Le Lombard alle twaalf
albums in drie fraaie integrales met uitgebreide achtergronddossiers.
Daaruit leren we dat er een volledig scenario bestaat van een dertiende
album dat er nooit is gekomen.
|
|