|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1977
Laatste
verschijning:
1992
Tekenaar: Grzegorz Rosinski
Scenarist: Jean Van
Hamme |
|
|
Europa
bestond in 1976 nog uit twee afgebakende gedeelten. Aan de andere
kant van het IJzeren Gordijn leverde de Pool Grzegorz Rosinski
talloze illustraties voor school-, geschiedenis- en kinderboeken,
voor heel wat andere publicaties en ook strips voor bladen waarvan
hij er uiteindelijk zelf een oprichtte. Relax was het eerste
Poolse magazine dat enkel uit strips bestond. Hij probeerde ook
in het Westen voet op de grond te krijgen. Tijdens een verblijf
in Brussel ontmoette de jongeman Jean Van Hamme.
Deze laatste gaf hem het scenario mee van twee pagina’s voor
een verhaal van Michael Logan. De volgende dag kwam Rosinski
al met het getekende resultaat. Verbluffend, vond Van Hamme, helemaal
ontdaan van elke Franco-Belgische invloed. De twee wilden samenwerken,
zolang het niet om een hedendaagse setting ging.
Om geen last te hebben met een eventuele Poolse censuur zocht Rosinski
vooreerst naar een manier om het voor zichzelf makkelijker te maken:
"Het ging hem er vooral om dat ik me niet mocht vergissen.
Ik wilde bijvoorbeeld niet te veel gebouwen, voertuigen of Westerse
kledij tekenen. Er waren nog zodanig veel verschillen tussen het
Westen en het Oosten dat ik te veel tijd zou kwijtspelen aan het
verzamelen van documentatie. Door gemeenschappelijke interesses
kwam het auteursduo in spe uit op een tijdloos, zelfs universeel
verhaal gesitueerd in een niet nader bepaalde Vikingtijd onder invloed
van de Noordse sagen en legenden. Ragnar moest hun held heten. Maar
omdat er al een Viking met dezelfde naam rondliep in het Franse
stripblad Vaillant, viel de keuze op Thorgal.
Het debuut van Thorgal op de pagina's van het weekblad
Kuifje was eerder bescheiden. Uitgever Guy Leblanc
bestelde slechts één verhaal van dertig pagina's.
Op pagina 2 kreeg een aan een offersteen vastgebonden Thorgal al
een litteken voor het leven door Gandalf-de-Gek, een pagina later
bleek zijn liefde voor Gandalfs dochter Aaricia die Thorgal als
minnaar had uitgekozen. Maar Thorgal wordt bevrijd door de mysterieuze
Slive, onder de voorwaarde dat hij haar een jaar lang dient. Zij
heeft nog een appeltje te schillen met Gandalf en Thorgal is haar
instrument. Op het einde van het verhaal is Thorgal haar nog elf
maanden dienst verschuldigd. Het had hier kunnen eindigen. De lezers
en de redactie van Kuifje beslisten er gelukkig anders
over.
Hoewel hij is opgegroeid tussen de Vikings komen Thorgals voorouders
van elders. In de loop van de verhalen komen de lezers erachter
dat hij in werkelijkheid afstamt van een volk uit de ruimte van
wie hij dezelfde vreemde krachten bezit. Thorgal flirt
voortdurend met de fantasy, naar de heroïc fantasy zelfs, maar
ook daar pint Jean Van Hamme zich liever niet op vast: "Het
is geen heroïc fantasyreeks, noch een mythologische reeks,
noch sciencefiction of avontuur, maar een mix van dat alles."
Door de afwisseling van decor en sfeer kan Rosinski de verteltechniek
aanpassen en het neerzetten als een ander genre. Hij pakt het groots
aan als er fantasy aan te pas komt of speelt met close-ups en beeldvernauwingen
om er een soort middeleeuwse western van te maken.
Hoe meer genres, hoe meer zieltjes er voor de reeks kunnen gewonnen
worden, zo lijkt het wel. Maar het snel verworven succes kwam zienderogen
ook door de intrinsieke kwaliteiten van de personages. Thorgal wil
niets liever dan een rustig leven leiden met zijn geliefden, zijn
vrouw en twee kinderen Jolan en Wolvin. Het lot (en zijn geestelijke
vaders) willen het anders. In deel 6, De Val van Brek Zarith,
vat hij zijn ideaal samen: "Aaricia en ik zoeken macht noch
fortuin, maar alleen de vrijheid om te doen wat ons hart ons ingeeft."
De sterke familiewaarden zijn de ruggengraat van de reeks, waar
trouwens opmerkelijk veel vrouwelijke lezers zich in kunnen terugvinden.
Zijn moed en rechtschapenheid horen erbij, maar hij is ook behept
met zwaktes en angsten. Niets menselijks is hem vreemd, ook al komt
hij dan van de sterren. Hij is ook een van de enige striphelden
die gaandeweg de reeks verouderen. En zijn gezin met hem. Behalve
een liefhebbend gezin schonk Jean Van Hamme Thorgal een you'd
love to hate slechterik in de (knappe) gedaante van Kriss van
Valnor die sinds haar eerste optreden in De Boogschutters
een pijler van de reeks is geworden.
Samen met de personages evolueerde ook Rosinski. Hij ontwikkelde
een persoonlijke tekenstijl, verwierf een groter realistisch bereik,
experimenteerde met technieken en bladschikkingen en stelt zijn
werk nog steeds in vraag. Voor Van Hamme hoefde die overschakeling vanaf deel 29, Het Offer, naar rechtstreeks geschilderde
platen niet, maar het album viel toch al samen met zijn beslissing
om met de reeks te stoppen waardoor het op meerdere vlakken een
breuk betekende met het verleden. Hij werd opgevolgd door
Yves Sente die ook de eerste spin-off van Thorgal
lanceerde over Kriss van Valnor, getekend door Giulio De
Vita. Onder de reeksnaam De Werelden van Thorgal kwamen
nog de spin-offs Wolvin en De Jonge Jaren, beiden
het werk van Roman Surzhenko en Yann.
Ondertussen is Sente van Thorgal gehaald en nam Xavier
Dorison het over. Hij moet in eerste instantie Thorgal
weer thuis krijgen, zich ontdoen van een teveel aan intriges en
nevenpersonages uit de cyclus van Sente en — zoals het altijd
de bedoeling was — de spin-offs over Kriss en Wolvin laten
samenvloeien met de hoofdreeks. |
|