|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1975
Laatste
verschijning:
1993
Tekenaar: Christian Denayer
Scenarist: André-Paul
Duchâteau |
|
|
In
1975 maakten de lezers van Kuifje kennis met Al Russel
en Brock, twee flikken in San Francisco met tegengestelde karakters.
Hun bijnaam "Brokkenmakers" hebben ze te danken aan het
destructieve parcours dat hun werk in uitvoering oplevert. Ze helpen
werkelijk alles in de vernieling: wagens, boten, vliegtuigen en
zelfs een trein op volle snelheid. Het is de prijs voor de goede
zaak om misdadigers de wet te laten respecteren.
Al komt uit een steenrijke familie. Zijn papa is miljardair. Wanneer
hij een team vormt met Brock is deze laatste daar aanvankelijk niet
mee opgezet. Zijn voormalige partner moest om gezondheidsredenen
stoppen met het politiewerk. Op de koop toe wordt die ex-partner
in het eerste verhaal door Al Russel neergeschoten. Het was wettige
zelfverdediging. Brock noemt het rijkeluiszoontje en de playboy
graag dandy, maar papa's fortuin komt ook van pas voor logistieke
hulp bij hun onderzoeken. Brock nadert het pensioen en is, zoals
het genre het voorschrijft, behept met een dosis zwarte humor. De
twee blijven maar vertrouwelijke missies krijgen van hun baas, hoewel
hij hen als een rode draad door de reeks telkens weer woedend ontslaat.
De Brokkenmakers bood voor zowel tekenaar Christian
Denayer als André-Paul Duchâteau
het beste uit twee werelden. Denayer tekende graag gemotoriseerde
voertuigen, een voorliefde waar hij nog steeds uit put voor de reeks
Wayne Shelton en die hem ook van pas kwam voor Alain
Chevallier om het verlies van Michel Vaillant uit
het weekblad Kuifje goed te maken. Duchâteau keek
dan weer graag naar films en tv-reeksen waaruit hij (gretig) inspiratie
putte. The Streets of San Fransisco (1972-1977, met een
politieveteraan en een onervaren partner in de hoofdrol) was toen
eventjes populair, evenals Starsky and Hutch (1975-1979)
waarmee De Brokkenmakers weleens vergeleken werd. Ook de
in San Fransisco gesitueerde film Bullit (met Steve
McQueen uit 1968) en French Connection (1971)
zaten nog in het geheugen van de scenarist toen hij de stripreeks
bedacht. Dat gebeurde in 1971 tijdens een treinrit met Denayer naar
het festival van Angoulême. Tijdens hun gesprek viel ook de
reeks Guus Slim van Maurice Tillieux waarin
menig wagen de prak werd ingereden.
In 1994, een jaartje na de laatste jaargang van Kuifje,
trokken Denayer en Duchâteau de stekker uit hun reeks na eenentwintig
albums die in zeventien landen verschenen. Ze wilden niet het album
te veel maken. |
|