|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1957
Laatste
verschijning:
1975
Auteur: Jean Graton |
|
|
Jean
Graton is de zoon van een motorclubcommissaris die ook
regionale racewedstrijden organiseerde. Na de vroege dood van zijn
moeder op zijn elfde, stond papa Graton er alleen voor om zijn enig
kind op te voeden. Op zijn veertiende gingen ze samen naar de 24
Uur van Le Mans. Het 24e Uur was ook het allereerste kortverhaal
van Michel Vaillant dat in 1957 in Kuifje verscheen.
Graton was toen al verhuisd van Nantes naar Brussel om er in het
beloofde stripland te werken. Het stripagentschap World
Press nam hem aan en vertrouwde hem de realisatie toe van
kortverhalen voor Robbedoes, meerbepaald voor Oom Wim.
Hij maakte de overstap naar Kuifje om ook zelf zijn eigen
verhalen te kunnen schrijven. Aanvankelijk was dat eveneens voor
historische kortverhalen, maar de thema's handelden best veel over
sportieve thema's. In juni 1953 waagde hij zich aan een fictief
verhaal, Zijn Eerste Koers, met de F1-wedstrijd in Spa-Francorchamps
als decor. Hoofdredacteur André Fernez stelde
'm vervolgens voor om een racepiloot als held te gebruiken. Voor
de naam koos hij een eigenschap die niet zou misstaan naast een
Jan Kordaat of Flip Flink. Vaillant is Frans voor dapper. Voor de
voornaam vond hij inspiratie bij een buurjongetje dat met motors
reed en dat ook een broer had, net zoals Graton er een naast Michel
zou plaatsen.
Een eerste reeks kortverhalen van telkens vier pagina's moest het
publiek warm maken voor de nieuwe held Michel Vaillant. Na vier
verhalen was het zover: met De Grote Match werd de groene
vlag gezwaaid voor een van de langstlopende stripreeksen die uit
het weekblad Kuifje zouden voortvloeien. Graton gaf Michel
een familie, collega's en een team rond zich en uiteraard ook tegenstanders
zoals de meedogenloze Leader en zijn dochter Ruth met wie de F1-piloot
zich meer dan eens op en naast de track ging meten. De 'luidruchtige'
VROAAAARs en VROEEEEEMs werden een handelsmerk van de reeks en die
klonken hetzelfde op Europese of Amerikaanse circuits. Michel en
het Vaillante-team reizen dus de wereld rond en dat biedt voor een
auteur makkelijk stof voor inspiratie. Maar behalve met sportieve
krijgt Michel ook te maken met familiale problemen zodat hij de
spanning niet alleen het hoofd moet bieden met een helm erop.
Het vele werk noopte Graton in 1962 tot het aanwerven van een assistent,
Christian Denayer, die de decors en wagens tekende
en ook de inkleuring verzorgde. Hij volgde hem ook naar de reportages
die Graton maakte, maar zag zijn werk niet beloond met een naamsvermelding
in de albums. Na acht jaar stapte Denayer over naar Tibet
voor de reeks Rik Ringers. In 1970 creëerde de voormalige
assistent voor de Belgische krant Le Soir een concurrent
voor Michel Vaillant met de reeks Alain Chevallier
op scenario van André-Paul Duchâteau
met wie hij ook De Brokkenmakers maakte. Maar Michel Vaillant
bleef verder rijden, Alain Chevallier niet. In 1979 scheurde Michel
Vaillant niet langer rond op de pagina's van Kuifje, maar
wel in het nieuwe stripblad Wham! dat onder andere namen
ook in Duitsland en Frankrijk verscheen. Dat bleef niet duren en
in 1982 richtte hij zijn eigen uitgeverij op die het vervolg van
de albumreeks moest verzekeren.
Gratons documentatiedrift leverde hem vriendschappen op met echte
F1-piloten zoals de Belg Jacky Ickx (die zes keer
de 24 Uur van Le Mans won en twee keer vicewereldkampioen werd).
Anderen gaven toe dat ze een fascinatie kregen voor de wagensport
dankzij de reeks en dan noemen we Fransman Alain Prost
(viervoudig wereldkampioen en de grootste rivaal van Ayrton
Senna). In 2004 ging Jean Graton op pensioen en droeg na
zeventig albums de reeks over aan Studio Graton
die hem al langer het werk uit handen hielp. Zoon Philippe
Graton was hem al sinds 1994 opgevolgd als scenarist van
de reeks. Philippe stelde vervolgens een nieuw auteursteam samen
die de reeks in een zogezegd tweede seizoen, met Marc Bourgne
als hoofdtekenaar en Denis Lapière als scenarist,
naar een eclatant succes leidde met thema's als energie, zelfmoord,
financiële catastrofes, vader-zoonproblemen en buitenechtelijk
bedrog die voor de nodige spanning en drama zorgen. Vader Jean kan
ondertussen terugkijken op een geslaagde carrière met een
geliefde reeks, een tv- en tekenfilmreeks, een (geflopte) film van
Luc Besson en een paar van de allerhoogste culturele
onderscheidingen in Frankrijk en België (Ridder in de Leopoldsorde)
als bekroning. |
|