|
WEEKBLADGESCHIEDENIS
Eerste
verschijning: 1952
Laatste
verschijning:
1982
Tekenaar: Jacques Martin,
Bob De Moor, Gilles Chaillet
Scenarist: Jacques
Martin |
|
|
"Toeval.
Moet je niks achter zoeken", verzekerde Jacques Martin
(1921-2010) me in 1987 als ik hem erop wijs dat journalist Guy Lefranc
steevast in rode (sport)auto's door zijn avonturen scheurt. Het
tekent de ondernemende Parijse reporter echter wel. Bij zijn verschijnen
in Kuifje (mei 1952) is hij meteen herkenbaar als de held:
net als de Romeinse Galliër Alex, die vier jaar eerder in Kuifje
debuteerde, atletisch, jong en blond, op uitdrukkelijk verzoek van
uitgeverij Le Lombard en tegen zijn zin, zo zei
hun geestelijke vader in 1987.
Terwijl Lefranc in Het Sein Staat op Rood zijn eeuwige
nemesis Axel Borg verhindert Parijs op te blazen, krijgt Martin
tot tweemaal toe het verzoek van Hergé voor
hem te komen werken, terwijl die eerder nog weinig enthousiast was
over Martins eerste Alex-tekeningen. De Elzasser zou twintig
jaar voor de studio werken waardoor in die periode slechts twee
nieuwe Lefrancs verschijnen. Het waren meteen ook de laatste
die hij zelf tekende: Alex ging voor. Bij Het Hol van
de Wolf (1970) sprong manusje-van-alles Bob De Moor
nog in, nadien nam Gilles Chaillet (1946-2011)
over, terwijl de meester nog zelf de schetsen maakte. Martin liet
me op de eerste plaat van Het Doelwit (1989) zien hoeveel
retouchewerk hij nog heeft aan de tekeningen van Chaillet, die in
1998 zijn negende en laatste Lefranc uitbracht.
Opvolgers Christophe Simon noch Francis
Carin konden de kwalitatieve neergang van de reeks echter
tegenhouden. Sinds een pauze tussen 1989 en 1996 werden de
scenario's steeds ongeloofwaardiger (Martin hield er in 2004 zelf
mee op) waarin de journalist kriskras de wereld rondreist én
redt. De vondst om in 2006 de reeks voortaan weer in de jaren 1950
te situeren, werd vanaf De Meester van het Atoom, gebaseerd
op enkele platen van Martin zelf, met variërend succes uitgevoerd
door André Taymans, Régric
en Alain Maury en diverse scenaristen. Na Het
Absolute Wapen (1982) kreeg Lefranc geen voorpublicaties
meer in Kuifje. Enkel de eerste twee verhalen, Het
Sein Staat op Rood en De Vlammenzee, verschenen in
de prestigieuze Lombard Collectie. De hele reeks kwam daarna
bij Casterman onder dak, de uitgeverij waar ook
de albums van Kuifje én van Alex uitgegeven
werden. |
|