|
|
Cash
– I See a Darkness door Reinhard Kleist op nummer
2278
Vernuftig vertelde biografie van The
Man in Black, Johnny Cash. Dit is meer dan
zomaar een saaie opsomming van biografische feiten. |
|
|
|
|
|
De
Stem van het Volk 1: De Kanonnen van 18 Maart
door Jacques Tardi + Jean Vautrin
Casterman (2002, HC)
Aan
de kaaien van de Seine wordt het lichaam van een
naakte vrouw opgevist. In haar vuist omknelt ze
een glazen oog met een nummer 13 op. Tegelijk
ontvangt de met de zaak belaste commissaris Mespluchet
een stand van zaken over de bezetting van de straten
rond de Montmartre door militairen. Zij wapenen
zich onder meer met kanonnen tegen de samenspannende
rooie wijken die de barricaden opwerpen voor meer
vrijheid. Mespluchet waarschuwt een luitenant
dat "dit gaat uitlopen op 'n bloedbad!"
Het verhaal van de Commune is dat over een vergeten
revolutie in het Parijs van 1871 waarin de revolutionairen
een libertaire stadsstaat wilden uitroepen. De
Franse autoriteiten deelden die visie niet en
trokken ten strijde, onder meer met behulp van
oorlogskanonnen die net tevoren in de oorlog met
Pruisen werden ingezet. Twintig- tot dertigduizend
personen zouden de onderlinge schermutselingen
niet overleven.
Aantal genomineerde albums van
Jacques Tardi: 25/2296
Aantal
genomineerde albums van Jean Vautrin: 4/2296 |
|
|
|
Op
pagina 51 stelt kunstschilder Gustave Courbet
aan Antoine en Théophile zijn "prachtwerk"
voor, een beeld van een naakte vrouw (het model
Caf'conc' = La Pucci) waarvan het hoofd niet
zichtbaar is, ingezoomd op haar vagina. Hij
noemt het De Oorsprong van de Wereld.
Dit schilderij bestaat echt en kan je bewonderen
in het Musée d'Orsay, een tot kunstmuseum
omgebouwd station, in Parijs. |
|
|
De
revoltes in Parijs kwamen in een andere orde
terug in mei 1968. Toen stond Tardi ook op de
barricades. Hij gooide zelf ook met losse objecten
naar de oproerpolitie, trok rioolroosters en
boompjes los, hielp politiewagens omsingelen,
maar kreeg ook slaag van een matrak. |
|
|
|
|
|
|