Cash – I See a Darkness door Reinhard Kleist op nummer 2278
Vernuftig vertelde biografie van The Man in Black, Johnny Cash. Dit is meer dan zomaar een saaie opsomming van biografische feiten.
 
De Stem van het Volk 1: De Kanonnen van 18 Maart door Jacques Tardi + Jean Vautrin
Casterman (2002, HC)

Aan de kaaien van de Seine wordt het lichaam van een naakte vrouw opgevist. In haar vuist omknelt ze een glazen oog met een nummer 13 op. Tegelijk ontvangt de met de zaak belaste commissaris Mespluchet een stand van zaken over de bezetting van de straten rond de Montmartre door militairen. Zij wapenen zich onder meer met kanonnen tegen de samenspannende rooie wijken die de barricaden opwerpen voor meer vrijheid. Mespluchet waarschuwt een luitenant dat "dit gaat uitlopen op 'n bloedbad!" Het verhaal van de Commune is dat over een vergeten revolutie in het Parijs van 1871 waarin de revolutionairen een libertaire stadsstaat wilden uitroepen. De Franse autoriteiten deelden die visie niet en trokken ten strijde, onder meer met behulp van oorlogskanonnen die net tevoren in de oorlog met Pruisen werden ingezet. Twintig- tot dertigduizend personen zouden de onderlinge schermutselingen niet overleven.

Aantal genomineerde albums van Jacques Tardi: 25/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Vautrin: 4/2296
Op pagina 51 stelt kunstschilder Gustave Courbet aan Antoine en Théophile zijn "prachtwerk" voor, een beeld van een naakte vrouw (het model Caf'conc' = La Pucci) waarvan het hoofd niet zichtbaar is, ingezoomd op haar vagina. Hij noemt het De Oorsprong van de Wereld. Dit schilderij bestaat echt en kan je bewonderen in het Musée d'Orsay, een tot kunstmuseum omgebouwd station, in Parijs.
 
De revoltes in Parijs kwamen in een andere orde terug in mei 1968. Toen stond Tardi ook op de barricades. Hij gooide zelf ook met losse objecten naar de oproerpolitie, trok rioolroosters en boompjes los, hielp politiewagens omsingelen, maar kreeg ook slaag van een matrak.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010