De Avonturen van Freddy Lombard 1: Het Olifantenkerkhof door Yves Chaland op nummer 2104
Atypisch trio beleeft atypische avonturen, geschoeid op typische fiftiesleest. Yves Chalands tekenstijl is ene perfect bestudeerde, maar nog steeds spontaan ogende synthese van André Franquin, Hergé, Jijé en Maurice Tillieux uit de jaren 1950.
 
Blauwe Rook door Rubèn Pellejero + Denis Lapière
Dupuis (2000, HC), collectie Vrije Vlucht

Laura werkt in een herberg waar ze op een avond besluit haar sigaretten, met op elk daarvan een versregel, op te roken. Een reiziger herkent een van de verzen. Aan hem vertelt ze zijn verhaal. Langs de kant van "de weg van de dames", die de gevangenis verbindt met een kazerne waar de gevangenen gefolterd werden, hopen vrouwen hun opgepakte geliefden te zien, ook al is het maar een glimp van hen. Laura bekommerde zich om hen die geen vrouw hadden. Zo raakte ze vijf jaar geleden op slag verliefd op gevangene Ludvik. Het eerste contact met de gevangene gebeurde via een sigaret. Laura kreeg zes uitgewisselde sigaretten terug na de politieke omwenteling in het niet nader genoemde Oostblokland en na de vrijlating van alle gevangenen. Het kwam tot een innige verhouding, maar over zijn gevangenschap vertelde hij niets, tot het tot een uitbarsting kwam.

Aantal genomineerde albums van Rubèn Pellejero: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Denis Lapière: 7/2296
Een documentaire op Arte lag aan de grondslag van Blauwe Rook. Daarin legde een vrouw een getuigenis af over de verdwijning van haar man in Argentinië. Vóór zijn verdwijning stak ze bij elke sigaret die ze zelf rookte er een op voor haar man. Sinds zijn verdwijning ging ze er onwillekeurig mee door.
 
Blauwe Rook is de eerste samenwerking van de Catalaan Rubèn Pellejero met de Waal Denis Lapière. Tussen hen in stond Pellejero's vrouw die het scenario van Lapière voor manlief vertaalde.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010