|
|
De
Avonturen van Freddy Lombard 1: Het Olifantenkerkhof
door Yves Chaland op nummer 2104
Atypisch trio beleeft atypische avonturen,
geschoeid op typische fiftiesleest. Yves Chalands tekenstijl
is ene perfect bestudeerde, maar nog steeds spontaan
ogende synthese van André Franquin, Hergé,
Jijé en Maurice Tillieux uit de jaren 1950. |
|
|
|
|
|
Blauwe
Rook door Rubèn Pellejero + Denis
Lapière
Dupuis (2000, HC), collectie Vrije
Vlucht
Laura werkt in een herberg waar ze op een avond
besluit haar sigaretten, met op elk daarvan een
versregel, op te roken. Een reiziger herkent een
van de verzen. Aan hem vertelt ze zijn verhaal.
Langs de kant van "de weg van de dames",
die de gevangenis verbindt met een kazerne waar
de gevangenen gefolterd werden, hopen vrouwen
hun opgepakte geliefden te zien, ook al is het
maar een glimp van hen. Laura bekommerde zich
om hen die geen vrouw hadden. Zo raakte ze vijf
jaar geleden op slag verliefd op gevangene Ludvik.
Het eerste contact met de gevangene gebeurde via
een sigaret. Laura kreeg zes uitgewisselde sigaretten
terug na de politieke omwenteling in het niet
nader genoemde Oostblokland en na de vrijlating
van alle gevangenen. Het kwam tot een innige verhouding,
maar over zijn gevangenschap vertelde hij niets,
tot het tot een uitbarsting kwam.
Aantal
genomineerde albums van Rubèn Pellejero:
3/2296
Aantal genomineerde albums van Denis Lapière:
7/2296 |
|
|
|
Een
documentaire op Arte lag aan de grondslag van
Blauwe Rook. Daarin legde een vrouw
een getuigenis af over de verdwijning van haar
man in Argentinië. Vóór zijn
verdwijning stak ze bij elke sigaret die ze
zelf rookte er een op voor haar man. Sinds zijn
verdwijning ging ze er onwillekeurig mee door. |
|
|
Blauwe
Rook is de eerste samenwerking van de Catalaan
Rubèn Pellejero met de Waal Denis Lapière.
Tussen hen in stond Pellejero's vrouw die het
scenario van Lapière voor manlief vertaalde. |
|
|
|
|
|
|