|
|
Pacush
Blues 1: Zeeziek door Ptiluc op nummer 1888
Met De Pest van Albert Camus als leidraad
startte Ptiluc zijn stripcarrière door een reeks
te bedenken rond gemene en/of existentialistiche ratjes.
In Zeeziek (dat niet het eerste verhaal is
in de reeks) vinden we aan de vloedlijn van een griezelige
rattenfamilie terug die leeft van wat de zee aanvoert
en wat er veder toevallig gegrepen kan worden. Wanneer
de zon opkomt dreigt het gevaar van vraatzuchtige meeuwen
en bij eb van bloeddorstige krabben. En ondertussen
zijn er waaghalzen die de wereld over de golven willen
verkennen. |
|
|
|
|
|
De
Avonturen van Kuifje: Raket naar de Maan door
Hergé
Casterman (1953, 1961, 1981, 1986,
1997, 2006, 2007, SC+HC) / De Geïllustreerde
Pers (1962, SC)
Via een telegram laat professor Zonnebloem weten
dat hij in Syldavië is. Hij nodigt Kuifje
en Haddock uit, maar vertelt niet waarom. Zonnebloem
is gestationeerd in een kernfabriek waar hij de
laatste hand legt aan de plannen voor een kernraket.
Het doel: een reis naar de maan. Van Kuifje en
Haddock verlangt hij hun gezelschap tijdens de
reis. Na wat tegengestribbel van Haddock stemmen
zij toe. Maar er is een serieuze kink in de kabel
en sabotagedaden zijn aan de orde. Raket naar
de Maan is het allereerste beeldverhaal,
misschien wel het allereerste fictiewerk dat op
een bijna documentaire en wetenschappelijke manier
over een geplande reis naar de maan vertelt. Hergé
kruidt de drogere uitlegpassages smakelijk bij
met humorinlassingen, een geheimzinnige vijand
en een treffende weergave van de claustrofobische,
kille en eenzame dimensie van de kosmos.
Aantal
genomineerde albums van Hergé:
23/2296 |
|
|
|
Hergé
betrok echte specialisten bij zijn plannen.
Bernard Heuvelmans was een begaafd schrijver
over populair-wetenschappelijke onderwerpen
en kreeg een briefje van Hergé. In samenwerking
met Jacques van Melkebeke, een jeugdvriend van
Edgar-Pierre Jacobs, scheef Heuvelmans zelfs
een heus scenario. Het verhaal was een minderwaardige
Hergé-imitatie, zo luidde het verdict.
Maar Hergé behield een paar vondsten
(onder andere het zwevende bolletje whisky)
en het contact met Heuvelmans om hem documentatie
over alles wat met kernenergie en ruimtevaart
te maken heeft op te sturen. |
|
|
Voor
het interieur van een kerncentrale moest studiomedewerker
Bob De Moor (die de meeste decors en apparatuur
tekende) naar een kerncentrale in Zwitserland.
Het duurde twee maanden vooraleer hij toestemming
kreeg er schetsen en voorstudies te maken. Al
die tijd lag de productie van het verhaal stil.
De nijverheid en oplossingen waarmee Hergé
en zijn team medewerkers voor de dag kwamen,
bleken op een indrukwekkend aantal punten te
kloppen met wat de NASA uiteindelijk naar de
maan stuurde. |
|
|
|
|
|
|