|
|
Mythen
door Dick Matena op nummer 1836
Demystificerende kortverhalen over legendarische,
twintigste-eeuwse iconen als Elvis Presley. Wat Dick
Matena over hen verzint en welke verbanden hij uit zijn
koker haalt, is niet altijd fraai voor de celebrities
in kwestie. |
|
|
|
|
|
Ravian,
de Tijd/Ruimte Agent 5: De Vogels van de Meester
door Jean-Claude Mézières
+ Pierre Christin
Amsterdam Boek / Lombard (1975,
SC) / Dargaud/Oberon / Dargaud/Lombard (1980,
SC) / Dargaud (1984, SC)
Op een onherbergzame planeet houdt "de meester"
zijn slaven onder de knoet door zijn bevel over
hordes vogels. Onder de impuls van Ravian en Laureline
groeit het verzet en zo wordt het toch weer een
beetje een politiek verhaal van Pierre Christin
over een geknechte bevolking tegenover een dictatoriale
heerser, evenwel met luchtiger toetsen dan in
andere verhalen van de scenarist en romanschrijver.
Jean-Claude Mézières houdt er contrastrijke
zwart-witpartijen op na met veel schaduwen en
een doordacht paars-violet-donkerblauw kleurenpalet.
Een toppunt in het space operagenre dat beide
auteurs mee hebben uitgevonden. En na al die jaren
blijft de vraag: hoeveel hebben George Lucas en
zijn medewerkers werkelijk gejat uit Ravian
om behoorlijk wat elementen uit de verschillende
Star Wars-films bij elkaar te plakken?
Aantal
genomineerde albums van Jean-Claude Mézières:
5/2296
Aantal
genomineerde albums van Pierre Christin:
9/2296 |
|
|
|
Pierre
Christin en Jean-Claude Mézières
kennen elkaar sinds 1943-1944. Tijdens de oorlogsjaren
moesten ze regelmatig vluchten naar schuilkelders
bij vliegtuigalarmen. Het gevaar toch niet goed
beseffend speelden de kinderen met elkaar in
de kelders. Na een universitaire studie politieke
wetenschappen aan de Sorbonne in Parijs verkaste
Christin begin jaren 1960 naar de universiteit
van Salt Lake City in de Verenigde Staten om
er colleges Franse literatuur te verzorgen.
Hij onmoette er opnieuw zijn jeugdvriend Mézières
die in de VS als fotograaf kwam werken, ook
al voerde hij niet veel uit. Om zijn kostje
te verdienen leverde hij een eerste kortverhaal
aan het Franse striptijdschrift Pilote
op scenario van Christin. |
|
|
Pierre
Christin was een van de eerste die sf uit het
marginale pulpslop hielp. Hij was ook een van
de eerste Franse lezers van sf-bladen en -boeken,
een toendertijd nog marginaal literatuurgenre.
Op Amerikaanse bodem leerde hij in tijdschriften
zoals Fiction en Galaxie (waarin
hij later zelf nog zou publiceren) de verhalen
kennen van Isaac Asimov, Poul Anderson, Van
Vogt, John Wyndham en later nog Dan Simmons.
Hij ontdekte er het fameuze sense of wonder,
het gevoel van verwondering dat net zo eindeloos
lijkt als het universum. Neem daar nog een sterk
veranderende wereld bij, met de opkomst van
de burgerrechten, het feminisme, de underground,
de beatniks, de rock en andere vormen van tegencultuur
en dan heb je stof genoeg voor het vertellen
van verhalen. |
|
|
|
|
|
|