|
|
Frommeltje
en Viola 2: Sombere Dagen door Bernard Hislaire op nummer
1830
Hyperromantische strip over de eigenlijk onmogelijke
liefde tussen het overgevoelige, rosse dikkerdje Frommeltje
en de ijzig ogende Viola. Die eerste indrukken laat
Bernard Hislaire exploderen en wat rest is het resultaat
na een splinterbom van melancholie, (on)beantwoorde
gevoelens en generatieconflicten. |
|
|
|
|
|
Het
Complot - Het Verborgen Verhaal achter de Protocollen
van de Wijzen van Zion door Will Eisner
Atlas (2008, SC)
Aan het einde van de negentiende eeuw wordt door
de Russische geheime dienst De Protocollen
van de Wijzen van Zion gecreëerd teneinde
de kritiek op het bewind van de tsaar te stoppen.
Het geschrift suggereert dat Joodse leiders en
bankiers bezig zijn met het smeden van een complot
om de wereldmacht over te nemen. Als de tsaar
al lang verdreven is, wordt deze leugen tot op
de dag van vandaag een internationaal geaccepteerde
waarheid en maken verschillende partijen, religies
en racistische organisaties zoals de nazi’s,
islamitische fundamentalisten en de Ku Klux Klan
gebruik van deze gefingeerde theorie. Will Eisner
fileert de ontstaansgeschiedenis van deze antisemitische
Protocollen en gebruikt daarbij historische
figuren als tsaar Nicolaas II, Adolf Hitler en
Henry Ford.
Aantal
genomineerde albums van Will Eisner:
7/2296 |
|
|
|
Sinds
Een Contract met God, de allereerste
graphic novel die naam waardig, heeft Will Eisner
steeds zijn eigen Joods-zijn laten meespelen
in de keuze van zijn verhalen. Steevast haalde
hij daarbij vooroordelen onderuit en kiest daarbij
voor de rechtstreekse confrontatie. Het
Complot voltooide hij in de laatste maand
van zijn leven in 2005. Hij beschouwde het zelf
als zijn bestee n krachtigste werk. Het kostte
hem ook het meeste naspeurwerk van al zijn strips. |
|
|
In
2007 bestelde de Brusselse denktank The Transatlantic
Institute, gespecialiseerd in Europese zaken,
meerbepaald in relaties tussen de Verenigde
Staten, Israël en de Europese Unie, 785
exemplaren van de Engelstalige editie The
Plot. Het was de bedoeling deze gratis
uit te delen aan leden van het Europees parlement
en de parlementaire medewerkers. De toenmalige
president van het parlement, Hans-Gert Poettering,
weigerde ze beleefd. Bij het album zat ook een
kleine extra uitgave, geschreven door Emanuele
Ottolenghi, directrice van het instituut. Haar
schrift was getiteld Le Mensonge qui ne
Veut pas Mourir (De Leugen die niet
Wil Sterven). Zij ontving een brief waarin
haar werd verboden haar uitgave te verspreiden
omwille van de inhoud ervan. De brief liet ook
uitschijnen dat er liever geen publiciteit voor
de uitgave werd gevoerd en dat het thema niet
op de agenda stond van het parlement. |
|
|
|
|
|
|