|
|
La
Mouche door Lewis Trondheim op nummer 1786
Tekstloze strip over een vliegje die aanvankelijk
voor de Japanse markt bedoeld was. Omdat het maar niet
schattig genoeg bevonden raakte, liep dit uit op een
sisser. Na de Franse editie in een mangapocketformaat
werd het wel nog opgepikt door een tekenfilmstudio waaruit
een reeks van zestig filmpjes van telkens vijf minuten
voortvloeide. Deze reeks werd ook een paar keer in Nederland
uitgezonden. |
|
|
|
|
|
Yoko
Tsuno 7: De Grens van het Leven door Roger
Leloup
Dupuis (1977, SC)
Ruim dertig jaar geleden werd in het Duitse Rothenburg
een vijfjarig meisje dodelijk gewond tijdens een
bombardement in het oorlogsjaar 1945. Haar wanhopige
vader, dokter Schultz, kon haar niet meteen redden,
maar slaagde er via hypothermie (een kunstmatige
slaap) in haar op de grens tussen leven en dood
te houden. In die dertig jaar is zijn dochter
fysiek gezien amper twee jaar ouder geworden.
Voor Yoko Tsuno is het een onthutsende ontdekking!
Zal Schultz er met haar hulp in slagen zijn dochter
tot leven te brengen? In dit album ziet Yoko ook
organiste Ingrid Hallberg terug die Yoko nog kent
van het verhaal Het Helse Orgel. Beide
jongedames zijn vriendinnen wiens pad nog menig
maal zal kruisen.
Aantal
genomineerde albums van Roger Leloup:
8/2296 |
|
|
|
Na
vijftien jaar hand- en spandiensten voor Hergé,
voor wie hij voornamelijk voertuigen en andere
transportmiddelen en technische zaken tekende
en ontwikkelde, ging Roger Leloup voor Peyo
werken. Enkele proeftekeningen met Smurfen maakten
duidelijk dat zijn stijl meer in de realistische
richting lag. Hij assisteerde daarom studiotekenaar
Francis voor een epsiode van Jacky en Silvester
die in Le Soir verscheen. Het
verhaal van de volgende episode schreef hij
zelf. Daarin introduceerde hij een Aziatisch
meisje. Het project werd niet verder uitgewerkt
voor de krant, maar ging wel een nieuw leven
leiden als een verhaal voor de nieuwe reeks
Yoko Tsuno. |
|
|
Omdat
De Grens van het Leven algemeen wordt
beschouwd als een van de beste, zoniet het beste
album van de reeks, beloonde Dupuis de Franstalige
fans met een uitvoering op groter formaat met
een nieuwe cover. Speciaal voor deze luxueuzer
ogende editie keek Roger Leloup terug op de
totstandkoming van het verhaal in een uitvoerig
achtergronddossier. Dit speciale album telt
dan ook 96 pagina's. |
|
|
|
|
|
|