|
|
Soldaat
Varlot door Jacques Tardi + Didier Daeninckx op nummer
1655
Soldaat Varlot was een soort vervolg
op De Laatste der Laatsen van dezelfde auteurs.
Het werd oorspronkelijk uitgegeven als gelegenheidsuitgave
in het kader van het film- en boekenfestival van Bergen.
In Soldaat Varlot vond Jacques Tardi bij Didier
Daeninckx een zielsverwant die de schroom die hem ervan
weerhield om nog explicieter te zijn in Loopgravenoorlog
te laten vallen. Al meteen op de eerste platen worden
uiteenspattende hoofden en rondvliegende rompen getoond.
|
|
|
|
|
|
Flor
de Luna 1: Santa Maria Cristina door Éric
Lambert / Éric Stalner + Pierre
Boisserie / Éric Stalner
Glénat (2007, HC), collectie
Grafica
In zijn Geneefse herenhuis ligt het lijk liggen
van de sigarenkoning Charles Porter. Zijn privésecretaris
Antoîne Chatel staart hem berustend aan.
Hij was net te laat. Zijn baas was al vermoord.
Iemand was hem voor. Gelukkig waren de documenten
niet gestolen. Rustig verder lurkend aan zijn
Havaanse Flor de Luna, begon Antoîne ze
te lezen. Het was het ware verhaal van Portero
en Castellano, hoogstwaarschijnlijk de Spaanse
voorvaders van Porter en Chatel. Spoedig was de
klerk verdiept in het machtige verhaal van slavernij,
muiterij en familievetes. Wat verderop bloedde
het lijk langzaam leeg. Flor de Luna
is voor de sigaar wat De Meesters van de Gerst
voor het bier was. Een familie-epos van de bovenste
plank.
Aantal
genomineerde albums van Éric Lambert: 1/2296
Aantal
genomineerde albums van Éric Stalner: 5/2296
Aantal
genomineerde albums van Pierre Boisserie: 3/2296 |
|
|
|
Niets
lijken de auteurs aan het toeval over te laten.
Zo controleerde een echte Zwitserse sigarenimporteur
nauwgezet alle historische feiten. Als bedanking
werd dit eerste album getiteld naar zijn zuster
Marie-Christine. |
|
|
Sinds
de eerste samenwerking met kinesitherapeut Pierre
Boisserie voor Het Kruis van Cazenac,
kruisten hun paden elkaar nog regelmatig. Zo
loopt momenteel nog de conceptreeks Reiziger
waar ook Éric
Lambert zijn duit voor in het zakje doet. |
|
|
|
|
|
|