|
|
DMZ
1: On the Ground door Brian Wood / Riccardo Burchielli
+ Brian Wood op nummer 1647
Brian Wood heeft ondertussen een pak lezenswaardige
comicreeksen op zijn naam staan. Demo en Northlanders
zijn er twee van. DMZ is zijn andere opmerkelijke reeks.
Daarin heeft hij het over een journalist die doordingt
in een onverwachtse orologszone in de nabije toekomst:
de straten van New York. Het eiland Manhattan is niet
langer een bruisend stadscentrum, het is een gedemilitariseerde
zone geworden, internationaal gekend als DMZ. Matty
Roth twijfelt na de dood van een collega (een verteraan
in de oorlogsjournalistiek) tussen het wegraken van
het gevaarlijke eiland of het maken van de reportage
van zijn leven. |
|
|
|
|
|
Horizon
door Lian Ong
Griffioen Grafiek (1997, HC)
Een mysterieuze ziekte dwingt een boerenvolk voortdurend
rond te trekken. Van boeren naar nomaden is een
zware overgang en menig personage verlangt terug
naar huis en haard. De jongeren die zich het voorvaderlijk
dorp niet kunnen herinneren, hechten zich aan
de verhalen van de mensen om hen heen. De tocht
is lang en hard. Er vallen slachtoffers, een nieuwe
leider moet gekozen worden, er komen baby's en
er ontstaan spanningen. Op een dag bereiken ze
een vruchtbare strook land waar ze zich zestien
winters zullen vestigen. Een vuil drama zorgt
voor een omwenteling en bovendien verzuipt de
oogst in een hevige regenval. Opnieuw rondzwerven
is de enige oplossing. Hun verhaal wordt gereconstrueerd
door de ogen van acht hoofdpersonages. De kleuren
spatten van het papier in een expressieve lay-out
waarin Lian Ong vooral de horizontale kaders verkent.
Dit is een album dat je moeilijk onberoerd laat.
Aantal
genomineerde albums van Lian Ong:
2/2296 |
|
|
|
Lian
Ong begon zo ongeveer aan Horizon in
1990 met enkele pagina's. Ze liet het moedeloos
liggen omdat het toch niet werd betaald. Een
ontmoeting met Edmond Baudoin resulteerde in
een voorstelling van het project bij zijn uitgever
Les Humanoïdes Associés. Casterman
reageerde aanvankelijk verontwaardigd want ze
waren ook geïnteresseerd. Van de Franse
uitgever hoorde ze niets meer en ze hervatte
het tekenen voor Casterman. Na publicaties in
Wordt Vervolgd en later in albumuitgave
van onder ander Stuifmeel en De
Liften en een reeks kortverhalen in voorpublicatie,
gooide Casterman na een machtsverschuiving Lian
Ong toch de deur uit. Een kleine schadevergoeding
compenseerde bijlange niet de geleverde prestaties:
35 kleurenplaten. Een klaagzang bij Arthur Griffioen
had effect. Hij betaalde ongeveer vijfduizend
euro om de strip te kunnen afwerken die hij
zelf in een luxe-editie uitbracht en vervolgens
— na alle persbelangstelling — in
twee softcovers. |
|
|
De
titels van de SC-versies zijn De Vogel en
de Steen en De Onzichtbare Draden.
In de SC-versie van deel 1 ontbreekt de nostalgische
proloog in zwart-wit dat zich afspeelt in het
dorp vooraleer het volk op zwerftocht trekt.
Maar er staan wel twee nieuwe hoofdstukken in
deel 2 om het verhaal langer te maken. |
|
|
|
|
|
|