|
|
Julie,
Klaartje, Cécile 9: Het Eeuwenoude Balsem door
Sidney + Bom op nummer 1645
Als de drie vriendinnen in gags en kortverhalen
het al niet met elkaar aan de stok krijgen over of door
meidenzaken of smachtend wegdromen over mooie jongens,
dan beleven ze ook al eens een langer avontuur met de
nadruk op avontuur en ook wel een beetje humor. Het
Eeuwenoude Balsem is zo'n album van een langere
zucht. Hoewel de drie scholieren van weleer met hun
tijd zijn meegegaan (ze hokken inmiddels samen en proberen
sinds hun afstuderen de eindjes aan elkaar te knopen
met allerhande baantjes), is de serie toch in vertaling
gestopt. |
|
|
|
|
|
Johan
en Pirrewiet 3: De Dwerg in het Rotsbos door
Peyo
Dupuis (1955, 1967, SC)
Na twee eigen albums met enkel Johan in de hoofdrol,
duikt de dwerg Pirrewiet en zijn trouwe ros Sikje
(een geit) in het middeleeuwse leventje van de
rechtschapen page van de koning op. En dat zal
de stripwereld geweten hebben. Niet alleen is
hij een samenvatting van al wat zondig is, hij
speelt sinds zijn introductie van schavuit (omdat
hij nu eenmaal geen werk vond terwijl er met zijn
gestalte gelachen werd) zijn beste vriend Johan
helemaal van het toneel. En dat duurt tot het
album waarin de Smurfen opduiken. In feite kan
je Pirrewiet zelfs zien als een rechtstreekse
voorloper van de blauwe rakkertjes. In De
Dwerg van het Rotsbos spannen de twee samen
om prinses Anna, de nicht van de koning, te bevrijden
uit het slot van Gerard van Wouterskerke. Hij
ontvoerde haar en wist de schuld in de schoenen
van Pirrewiet te schuiven.
Aantal
genomineerde albums van Peyo: 7/2296 |
|
|
|
De
origine van het geslacht Culliford ligt in Engeland.
Geneologisch onderzoek gaat terug tot begin
zestiende eeuw met Somerset als uitvalsbasis.
Tussen zijn voorouders mocht Peyo Robert Culliford
rekenen, een piraat die door koningin Marie
II Stuart van Engeland in 1701 gratie werd verleend
en bijgevolg zijn leven redde. |
|
|
Peyo
voorzag dat Pirrewiet in niet meer dan één
enkel verhaal zou meespelen. Maar daar beslisten
de lezers van het weekblad Robbedoes,
waarin het verhaal werd voorgepubliceerd, anders
over. Het publiek hield op slag van het personage.
Pirrewiet zou nooit meer van de zijde van Johan
wijken. In de jaren 1960 had Peyo nog het plan
om het album te hertekenen om het meer te laten
aansluiten met zijn toenmalige tekenstijl, maar
het bleef bij slechts enkele hertekende platen.
Een nieuwe cover werd dan weer wèl gebruikt
voor alle herdrukken. |
|
|
|
|
|
|