Isabel 4: De Ceintuur van Cassiopea door Will en André Franquin / Yvan Delporte / Raymond Macherot op nummer 1377
André Franquin vervoegde de gelederen op het bankje van de scenaristen sinds dit verhaal en voegde aan het poëtische fantasierijke reeksje met het roodharige meisje Isabel, haar oom Hermes met de bokkenpoten en de mooie, groenharige heks Calendula een donkere sfeer toe waar monstertjes en allerlei wezens hun plaatsje opeisen.
 
The Sandman 2: The Doll's House door Mike Dringenberg / Malcolm Jones III / Chris Bachalo / Michael Zulli / Steve Parkhouse + Neil Gaiman
DC Comics/Vertigo (1990 en 1995, SC+HC)

The Sandman keert terug naar zijn koninkrijk The Dreaming na bijna een eeuw in gevangenschap. Bij thuiskomst blijkt een en ander te zijn veranderd. Een jonge vrouw, de personificatie van een anomalie, dreigt ermee het koninkrijk te vernietigen. Bovendien zijn er enkele nachtmerries ontsnapt. Een van hen is de Corinthian, wellicht Neil Gaimans griezeligste creatie. Hij is een seriemoordenaar met een kleine tandenrij in elke oogkas. In The Doll's House wordt ook de rol van Sandmans oudere zuster, Death, verder uitgediept.


Aantal genomineerde albums van Mike Dringenberg: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Malcolm Jones III: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Neil Gaiman: 10/2296
De paperbackuitgave van de losse comicnummers 9 tot 16 verscheen in 1990 vóór de paperbackuitgave van de eerste bundeling, Preludes and Nocturnes. Vijf jaar later kwam een hardcoverversie uit van de bundel. Het voorwoord in deze tweede bundel komt van Neil Gaimans goeie vriend Clive Barker, een autoriteit in de filmwereld daar waar het make-up van monsters en andere creaturen betreft, tevens ook een overtuigd gay man.
 
Neil Gaimans oorspronkelijke plan was om de Sandman-serie van Jack Kirby uit de jaren 1970 nieuw leven in te blazen, maar het ging een geheel eigen koers varen. The Sandman was een van de enige comics die het als notering schopte in de New York Times bestsellerslijst, samen met Watchmen en Batman: The Dark Knight Returns. Het trok een publiek van vooral twintigers dat anders zelden strips las. De helft van het lectoraat bestond uit vrouwen. In de laatste jaargang in 1996 verkocht The Sandman meer exemplaren dan DC's andere vlaggenschip, Superman.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010