|
|
Isabel
4: De Ceintuur van Cassiopea door Will en André
Franquin / Yvan Delporte / Raymond Macherot op nummer
1377
André Franquin vervoegde de gelederen
op het bankje van de scenaristen sinds dit verhaal en
voegde aan het poëtische fantasierijke reeksje
met het roodharige meisje Isabel, haar oom Hermes met
de bokkenpoten en de mooie, groenharige heks Calendula
een donkere sfeer toe waar monstertjes en allerlei wezens
hun plaatsje opeisen. |
|
|
|
|
|
The
Sandman 2: The Doll's House door Mike Dringenberg
/ Malcolm Jones III / Chris Bachalo / Michael
Zulli / Steve Parkhouse + Neil Gaiman
DC Comics/Vertigo (1990 en 1995,
SC+HC)
The Sandman keert terug naar zijn koninkrijk The
Dreaming na bijna een eeuw in gevangenschap. Bij
thuiskomst blijkt een en ander te zijn veranderd.
Een jonge vrouw, de personificatie van een anomalie,
dreigt ermee het koninkrijk te vernietigen. Bovendien
zijn er enkele nachtmerries ontsnapt. Een van
hen is de Corinthian, wellicht Neil Gaimans griezeligste
creatie. Hij is een seriemoordenaar met een kleine
tandenrij in elke oogkas. In The Doll's House
wordt ook de rol van Sandmans oudere zuster, Death,
verder uitgediept.
Aantal genomineerde albums van Mike Dringenberg: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Malcolm Jones III: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Neil Gaiman: 10/2296 |
|
|
|
De
paperbackuitgave van de losse comicnummers 9
tot 16 verscheen in 1990 vóór
de paperbackuitgave van de eerste bundeling,
Preludes and Nocturnes. Vijf jaar later
kwam een hardcoverversie uit van de bundel.
Het voorwoord in deze tweede bundel komt van
Neil Gaimans goeie vriend Clive Barker, een
autoriteit in de filmwereld daar waar het make-up
van monsters en andere creaturen betreft, tevens
ook een overtuigd gay man. |
|
|
Neil Gaimans oorspronkelijke plan was om de Sandman-serie van Jack Kirby uit de jaren 1970 nieuw leven in te blazen, maar het ging een geheel eigen koers varen. The Sandman was een van de enige comics die het als notering schopte in de New York Times bestsellerslijst, samen met Watchmen en Batman: The Dark Knight Returns. Het trok een publiek van vooral twintigers dat anders zelden strips las. De helft van het lectoraat bestond uit vrouwen. In de laatste jaargang in 1996 verkocht The Sandman meer exemplaren dan DC's andere vlaggenschip, Superman. |
|
|
|
|
|
|