|
|
Conan:
Rode Spijkers door Barry Winsor Smith + Roy Thomas op
nummer 1361
De aantrekkingskracht van dit verhaal is beslist
te vinden in het atypische realisme van Barry Windsor-Smith,
een uitgeweken Brit, met oog voor detail en eigenzinnig
realisme... en een voorkeur voor het in beeld brengen
van het bolronde achterwerk van piraat Valeria. Zijn
Conan is nog niet de krachtpatser met een overmatig
gespierd bovenlichaam zoals hij door latere tekenaars
is neergezet. Dat hij wel al duidelijk kiest voor de
optie geweld als de situatie daarnaar vraagt, lezen
we uiteraard graag in dit soort genre. Maar aan schranderheid
ontbreekt het hem niet. Dat maakt een verschil. |
|
|
|
|
|
Durango
2: Het Geweld van de Woede door Yves Swolfs
Uitgeverij Archers (1982, SC),
Collectie Wild West Story / Dargaud (1988, SC)
/ Arboris (1998, SC+HC)
Durango logeert bij ouwe Sean Kelly om te herstellen
van de verwondingen die hij in White Valley opgelopen
heeft, maar het ziet er naar uit dat hij zijn
revolverhand nooit meer zal kunnen gebruiken.
Als bankrover Callahan en zijn maten zijn pad
kruisen, blijkt er echter meer mogelijk te zijn
dan Durango voor mogelijk gehouden had...
Aantal
genomineerde albums van Yves Swolfs:
21/2296 |
|
|
|
Verwijzingen
naar westernfilms zijn er sinds het eerste deel
van Durango overvloedig gemaakt. Meestal
zijn die nog terecht ook. Maar zelf verwees
Yves Swolfs liever naar de Australische film
Mad Max, The Road Warrior uit 1983
van regisseur Georges Miller en met een jonge
Mel Gibson in de hoofdrol voor latere delen
van Durango. |
|
|
Sinds
zijn dertiende is Yves Swolfs verslingerd aan
de spaghettiwestern, trouwens een term die soundtrackhofleverancier
Ennio Morricone haat als de pest. |
|
|
|
|
|
|