Billy Wild 1-2: Maar Waar Is Linus toch? door Guillaume Griffon + Céka op nummer 1309
Lusteloos sloft premiejager Billy Wild naar de saloon en trekt zich terug in zijn troosteloze kamer. Achter hem drupt een spoor van bloed. Hoe is het zover kunnen komen? Billy neemt nog een laatste slokje uit zijn blikken heupflesje. Met zijn ene hand dringt hij de gapende wonde binnen en tussen zijn darmen peutert hij een kogel los. De geblutste kogel ploft op de grond. Hoe is het toch zo ver kunnen komen?... Langzaam sluit de wonde zich en geneest volledig. Net zoals vroeger. Net zoals altijd. Maar godverdomme, waar is Linus nu? Hij heeft dringend nieuw elixer nodig. Saga Uitgaven bracht het eerste deel van het Franse tweeluik gesplitst uit in twee delen.
 
Elke Raaf Pikt 2 door Jean-Pierre Gibrat
Dupuis (2005, HC), collectie Vrije Vlucht

Parijs, eind juni 1944. Jeanne is op de vlucht. Ze wordt achternagezeten door de Franse politie, maar duikt onder op de Himalaya, het binnenschip van Huguette en René, de kleurrijke schipper die even genereus als sarcastisch is. François, een van Renés vrienden, gaat intussen vrolijk door met zijn hobby, het leeghalen van appartementen. Jeanne is steeds onrustiger, zeker wanneer de Duitsers het schip van René opeisen en er een soldaat van de Wehrmacht aan boord blijft om alles in de gaten te houden. Daarop gaat het van Parijs naar Bourgogne om een (Duitse) vracht op te halen. De 'mof' wordt gekweld door zijn eigen duivels en Jeanne kan zich alleen 's nachts laten zien... De sfeer aan boord wordt met het uur ondraaglijker.

Aantal genomineerde albums van Jean-Pierre Gibrat: 5/2296
Jean-Pierre Gibrat beschouwt Elke Raaf Pikt nog altijd als een ander verhaal dan Het Uitstel hoewel het erbij aansluit. Het einde van Het Uitstel vindt plaats op 5 juni 1944. Elke Raaf Pikt begint op 6 juni 1944. De grootste verrassing en het verband tussen beide tweeluiken komt natuurlijk door de familieband tussen Jeanne en Cécile uit Het Uitstel: Ze zijn zusjes!
 
Toen Dargaud en Dupuis nog niet samen onder één dak zaten, poogde Dargaud een concurrerende auteurscollectie uit de grond te stampen naar het voorbeeld van Vrije Vlucht. Dat werd de collectie Beeldroman. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Jean-Pierre Gibrat het eerste deel, Het Geloof Heiligt de Middelen, zou tekenen maar het botste snel met scenarist Jean-Claude Forest. Dargaud koppelde de tekenaar dan maar aan Daniel Pecqueur waarmee hij Hoogwater maakte over Venetië nadat het door een tsunami is overspoeld.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010