|
|
De Kinderen van de Salamander integraal door Renaud + Jean Dufaux op nummer 1254
"Vreemd" is het sleutelwoord in deze reeks.
De kinderen van de salamander zijn een soort engelen
die beschikken over een huiveringwekkende en onbekende
kracht. Niemand, ook zijzelf niet, weet waar ze vandaan
komen, noch wat de reden is en het doel van hun bestaan.
Ze zijn het favoriete studieobject van een aantal obscure
groeperingen. Zo is er een groep gemaskerde kerels,
die motorhelmen dragen. Deze mooi uitgevoerde integrale
editie was de eerste uitgave in de collectie Millennium
Integraal van Bitz/Talent. Het nooit in album en
in het Nederlands uitgebrachte slot van de reeks staat
er uiteraard netjes in. |
|
|
|
|
|
Een
Verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot 4: Robbedoes,
het Dagboek van een Fantast door Émile
Bravo
Dupuis (2008, SC)
Brussel 1939. De jonge Robbedoes werkt als piccolo in Hotel Moustic. Het hotel mikt op de betere klasse: modeontwerpsters, actrices, beroemde boksers, ambassadeurs en medewerkers uit de hoogste regionen van het naziregime... In een van de luxueuze kamers van het hotel wordt een bijeenkomst gehouden die bepalend is voor het lot van Europa. De Polen onderhandelen er met Von Glaubitz, door Kwabbernoot ook wel "Von dinges... Von Zwendel" genoemd, over inname van Pools grondgebied door de Duitsers. Ongewild verneemt Robbedoes de inhoud van de gesprekken en wordt kort daarop door een kamermeisje aangesproken. Van het een komt het ander en na een tijdje heeft Robbedoes in haar een kritische gesprekspartner gevonden die meer dan vriendschappelijke gevoelens bij hem weet los te weken.
Aantal
genomineerde albums van Émile Bravo: 1/2296
|
|
|
|
Door
het grote succes van het album en de vele prijzen
die het won, kreeg Émile Bravo groen
licht om een tweede verhaal voor de nevencollectie
van Robbedoes en Kwabbernoot te maken.
Het zal zich afspelen tijdens de bezetting in
de Tweede Wereldoorlog. En als iedereen
ermee akkoord gaat, komt er nog een derde one-shot
over de bevrijding. Hoe dan ook zal zijn
tweede album rechtstreeks aansluiten op Het
Dagboek van een Fantast. |
|
|
Yann
beweerde meermaals dat Émile Bravo een
en ander van verhaalelementen uit Piccolo
in Veldgroen (het vijfde one-shot van Robbedoes
en Kwabbernoot waarvoor Yann twintig jaar
tevoren al het scenario schreef voor Yves Chaland)
pikte van het in Les Inachevés de
Chaland gepubliceerde samenvatting van
het verhaal met commentaar van de scenarist.
De ontmoeting tussen Robbedoes en Kwabbernoot
en het door de bezetter opgevorderde hotel bijvoorbeeld
zijn ideeën van Yann. In plaats van zich
neer te leggen bij het weggemaaide gras voor
zijn voeten, nam Yann op zijn manier wraak door
in zijn verhaal de 'relatie' met een joods meisje
door te trekken. |
|
|
|
|
|
|