|
|
Djinn
2: De Drie Belletjes door Ana Mirallès + Jean
Dufaux op nummer 1252
Alles draait om een zekere Kim die bij Ebu
Sarki op zoek gaat naar het verleden van haar grootmoeder.
Om in zijn harem toegelaten te worden, moet ze de dertig
belletjes die aan haar riem hangen zien kwijt te raken.
Hoe? Elke keer als ze een man bevredigt, raakt ze een
belletje kwijt... In ware Jean Dufaux-stijl vliegt het
bloot tegen honderd per uur aan je neus voorbij. Maar
dat is niet het enige: Dufaux schreef een onderhoudend
scenario en slaagt er in om twee verhaallijnen
overzichtelijk door elkaar te laten lopen, wat bij Jaguar
minder lukte. |
|
|
|
|
|
Op
Zoek naar de Tijdvogel - Voor de Zoektocht 2:
Het Spreukenboek van de Goden door Mohamed
Aouamri + Serge Le Tendre / Régis Loisel
Dargaud (2008, SC)
De jonge Bolster blijft een vurig baasje vol avontuurlijke
ambitie. Hij wil op zoek gaan naar de Jager (hier
plots onvertaald gebleven als Rige), om van hem
de sterkste en beste ridder ter wereld te maken.
Ondertussen krijgt prinses Mara de opdracht om
op zoek te gaan naar het spreukenboek van de goden,
waarmee de kwade god Ramor in bedwang gehouden
kan worden.
Aantal
genomineerde albums van Mohamed Aouamri: 2/2296
Aantal
genomineerde albums van Serge Le Tendre: 11/2296
Aantal
genomineerde albums van Régis Loisel: 14/2296 |
|
|
|
Op
vraag van het publiek en de uitgever en omdat
ze er na verloop van tijd best zelf weer zin
in hadden gekregen, togen Régis Loisel
en Serge Le Tendre zich aan het werk om een
prequelcyclus te schrijven. Loisel ging het
niet zelf tekenen omdat hij nog Peter Pan
erbij nam. Tekenaars als Claire Wendling, Didier
Cromwell, Riff Reb's en Crisse werden gecontacteerd
of boden zich aan. Uiteindelijk viel de keuze
op Dominique Lidwine die het eerste deel tekende
en daar véél tijd aan besteedde.
Lidwine liet zich namelijk regelmatig onderbreken
door dringende zaken voor te nemen. Een ervan
was het beëindgen van zijn album De
Laatste Wolf van Oz. En hij kwam eeuwig
terug op reeds getekende pagina's, soms door
duizenden arceringen toe te voegen. Een perfectionist,
net zoals Loisel. |
|
|
Dominique
Lidwine kon de vele andere opdrachten en verzoeken
niet naast zich neerleggen. De lange rustperiode
werd verstoord door tekenaar Mohamed Aouamri
die het vervolg tekende. De Grote Dode,
dat Régis Loisel voor Vincent Mallié
schrijft, was eigenlijk een hername van een
project dat Loisel jaren geleden wilde opzetten
voor tekenaar Laurent Cagniat voor uitgeverij
Soleil. Cagniat werd ernstig ziek waarna het
project op de tekentafel van Mallié belandde.
De eerste platen stuurde Loisel ook door naar
Serge Le Tendre waarna ze Mallié samen
hebben voorgesteld om het vervolg van de prequelcyclus
te tekenen. De derde en laatste, korte cyclus
zal Loisel zelf tekenen. Het gaat over de dood
van Bolster. |
|
|
|
|
|
|