|
|
Dr.
Jekyll & Mr. Hyde door Lorenzo Mattotti + Jerry
Kramsky op nummer 1190
Eigenzinnige adaptatie van het bekende verhaal
van Robert Louis Stevenson (dezelfde schrijver van Treasure
Island), maar in plaats van het Victoriaanse Engeland
kozen Lorenzo Mattotti en Jerry Kramsky voor een setting
in Duitsland tijdens de Weimar-republiek van de jaren
1930. Een ideaal decor voor het uitdiepen van de tegenstelling
tussen decadentie en moreel verval enerzijds en uiterlijke
verfijning en elegantie anderzijds. |
|
|
|
|
|
De
Ster van de Woestijn 1 door Enrico Marini
+ Stephen Desberg
Dargaud (1997, 2001, SC+HC)
Oude knar Matthew heeft de looks van Sean Connery
en heeft misschien daarom toegang tot/in mooie
vrouwen. Maar de valse geborgenheid van zijn huis
(de dochter is van huis weggelopen met een door
papa afgekeurde jongeman) is niets meer waard
nadat zijn vrouw en dochter erin zijn verkracht
en vermoord. De moordenaar liet een merkteken
achter, maar het onderzoek leidt nergens heen.
Matthew zit er zelf achter en trekt westwaarts.
Aantal
genomineerde albums van Enrico Marini:
16/2296
Aantal
genomineerde albums van Stephen Desberg:
30/2296 |
|
|
|
Stephen
Desberg hield erg van het laatste album van
Olivier Varèse en nam contact
op met de tekenaar ervan, Enrico Marini. Ze
spraken af op het stripfestival van Sierre.
Daar stelde hij een scenario voor. Marini vond
het sterk geschreven, maar hij gaf de voorkeur
aan een gezamenlijk, nieuw project waarbij hij
zijn eigen wensen als tekenaar kon laten meespelen.
Zowel Marini als Desberg wilden iets stevigers
maken dan wat ze tot dan toe hadden gemaakt.
Desberg kwam uit het jeugdgenre en wilde werken
aan meer volwassen projecten met meer diepgang.
Marini wilde al sinds kindsaf een western maken.
Desberg dacht daar nooit eerder aan en zei tot
slot: “Waarom niet?” Vervolgens
schreef hij het tweeluik De Ster van de
Woestijn. |
|
|
Met
het westerntweeluik kon Enrico Marini tonen
wat hij waard was en dat hij wilde evolueren.
Hij liet de klassieke manier van inkleuren voor
wat het was en schilderde nu direct op zijn
tekenplaten. Om alle risico’s te vermijden,
kopieerde hij eerst zijn lijntekeningen op hetzelfde
formaat als het origineel waarna het inkleurkarwei
kon beginnen. Marini laat zich steeds inspireren
door foto’s en schilderijen, maar in nog
grotere mate door films. Hij heeft oog voor
kadrages en camerabewegingen. In De Ster
van de Woestijn schuilen verwijzingen naar
de films van regisseurs John Ford, Sergio Leone
en Sam Peckinpah voor het westerngedeelte. Francis
Ford Coppola en Martin Scorsese zijn voorbeelden
in het polar- en thrillergenre. Voor de sfeer
dacht Marini vaak aan The Godfather.
|
|
|
|
|
|
|