Dr. Jekyll & Mr. Hyde door Lorenzo Mattotti + Jerry Kramsky op nummer 1190
Eigenzinnige adaptatie van het bekende verhaal van Robert Louis Stevenson (dezelfde schrijver van Treasure Island), maar in plaats van het Victoriaanse Engeland kozen Lorenzo Mattotti en Jerry Kramsky voor een setting in Duitsland tijdens de Weimar-republiek van de jaren 1930. Een ideaal decor voor het uitdiepen van de tegenstelling tussen decadentie en moreel verval enerzijds en uiterlijke verfijning en elegantie anderzijds.
 
De Ster van de Woestijn 1 door Enrico Marini + Stephen Desberg
Dargaud (1997, 2001, SC+HC)

Oude knar Matthew heeft de looks van Sean Connery en heeft misschien daarom toegang tot/in mooie vrouwen. Maar de valse geborgenheid van zijn huis (de dochter is van huis weggelopen met een door papa afgekeurde jongeman) is niets meer waard nadat zijn vrouw en dochter erin zijn verkracht en vermoord. De moordenaar liet een merkteken achter, maar het onderzoek leidt nergens heen. Matthew zit er zelf achter en trekt westwaarts.

Aantal genomineerde albums van Enrico Marini: 16/2296
Aantal genomineerde albums van Stephen Desberg: 30/2296
Stephen Desberg hield erg van het laatste album van Olivier Varèse en nam contact op met de tekenaar ervan, Enrico Marini. Ze spraken af op het stripfestival van Sierre. Daar stelde hij een scenario voor. Marini vond het sterk geschreven, maar hij gaf de voorkeur aan een gezamenlijk, nieuw project waarbij hij zijn eigen wensen als tekenaar kon laten meespelen. Zowel Marini als Desberg wilden iets stevigers maken dan wat ze tot dan toe hadden gemaakt. Desberg kwam uit het jeugdgenre en wilde werken aan meer volwassen projecten met meer diepgang. Marini wilde al sinds kindsaf een western maken. Desberg dacht daar nooit eerder aan en zei tot slot: “Waarom niet?” Vervolgens schreef hij het tweeluik De Ster van de Woestijn.
 
Met het westerntweeluik kon Enrico Marini tonen wat hij waard was en dat hij wilde evolueren. Hij liet de klassieke manier van inkleuren voor wat het was en schilderde nu direct op zijn tekenplaten. Om alle risico’s te vermijden, kopieerde hij eerst zijn lijntekeningen op hetzelfde formaat als het origineel waarna het inkleurkarwei kon beginnen. Marini laat zich steeds inspireren door foto’s en schilderijen, maar in nog grotere mate door films. Hij heeft oog voor kadrages en camerabewegingen. In De Ster van de Woestijn schuilen verwijzingen naar de films van regisseurs John Ford, Sergio Leone en Sam Peckinpah voor het westerngedeelte. Francis Ford Coppola en Martin Scorsese zijn voorbeelden in het polar- en thrillergenre. Voor de sfeer dacht Marini vaak aan The Godfather.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010