|
|
UFO
door Fabrice Parme + Lewis Trondheim op nummer 1189
Een guitig, blauw ruimtewezentje dondert met
zijn ruimtescheepje neer op de aarde tijdens de prehistorie.
Dit is het startpunt. Vanaf nu is het aan de lezer om
telkens een van de routes op elk van de 23 dubbelpagina's
te kiezen. Maar opgepast, kies je verkeerd dan stuur
je het wezentje een zekere dood in. Kies je een van
de correcte routes dan kom je op de volgende dubbelpagina
waar je je gekozen pad verderzet. En opnieuw kom je
uit bij de dood of een onzeker vervolg. Slechts één
route leidt naar een happy end: een behouden ruimtevaart
voor een ontsnapping van deze wrede aarde. |
|
|
|
|
|
De
Rode Ridder 114 door Karel Biddeloo
Standaard Uitgeverij (1985, SC)
Een groep huurlingen onder leiding van Abahrim,
een oude bekende van Johan, slaat hun kamp op
in een kasteelruïne, hoewel hen dat werd
afgeraden door een herbergier wiens dochter tevoren
door de huurlingen werd lastiggevallen. Er rust
een vloek op het kasteel en dat zullen de soldaten
snel ondervinden. Uit geldbejag bevrijden ze onvrijwillig
een gevaarlijke vampier. Er is maar één
middel om de vampier terug in zijn kerker te dringen
en dat is het vinden van het magische, zilveren
kruis van Eibon dat door Vrykolakas in de waterput
werd gegooid. Tot dan zaait de werkelijk angstaanjagende
Vrykolakas dood in de rangen van de huursoldaten.
Aantal
genomineerde albums van Karel Biddeloo:
14/2296 |
|
|
|
Karel
Biddeloo kende zijn pulpfilms. De plot van Vrykolakas
is grotendeels gebaseerd op de film The
Keep uit 1983 naar het gelijknamige boek
van F. Paul Wilson dat vertaald werd als De
Vesting. De naam
Vrykolakas komt uit de Griekse folklore en duidt
op de Sirtaki-versie van de bekende vampiers. |
|
|
Pas
sinds deel 106, De Levende Doden, uit
1983 verscheen De Rode Ridder in kleur.
Het was kort voordien de enige reeks van Willy
Vandersteen die nog niet in kleur verscheen.
Vandersteen had altijd geoordeeld dat De
Rode Ridder-albums eigenlijk impulsaankopen
waren van kinderen, en niet van ouders. Daarom
werd dit product afgestemd op hun budget en
werd voor de goedkopere zwart-witalbums geopteerd.
Vandersteen wou niet dezelfde fout maken die
hij indertijd met de reeks Safari had
gemaakt: in kleur en dus te duur voor het koperspubliek. |
|
|
|
|
|
|