UFO door Fabrice Parme + Lewis Trondheim op nummer 1189
Een guitig, blauw ruimtewezentje dondert met zijn ruimtescheepje neer op de aarde tijdens de prehistorie. Dit is het startpunt. Vanaf nu is het aan de lezer om telkens een van de routes op elk van de 23 dubbelpagina's te kiezen. Maar opgepast, kies je verkeerd dan stuur je het wezentje een zekere dood in. Kies je een van de correcte routes dan kom je op de volgende dubbelpagina waar je je gekozen pad verderzet. En opnieuw kom je uit bij de dood of een onzeker vervolg. Slechts één route leidt naar een happy end: een behouden ruimtevaart voor een ontsnapping van deze wrede aarde.
 
De Rode Ridder 114 door Karel Biddeloo
Standaard Uitgeverij (1985, SC)

Een groep huurlingen onder leiding van Abahrim, een oude bekende van Johan, slaat hun kamp op in een kasteelruïne, hoewel hen dat werd afgeraden door een herbergier wiens dochter tevoren door de huurlingen werd lastiggevallen. Er rust een vloek op het kasteel en dat zullen de soldaten snel ondervinden. Uit geldbejag bevrijden ze onvrijwillig een gevaarlijke vampier. Er is maar één middel om de vampier terug in zijn kerker te dringen en dat is het vinden van het magische, zilveren kruis van Eibon dat door Vrykolakas in de waterput werd gegooid. Tot dan zaait de werkelijk angstaanjagende Vrykolakas dood in de rangen van de huursoldaten.

Aantal genomineerde albums van Karel Biddeloo: 14/2296
Karel Biddeloo kende zijn pulpfilms. De plot van Vrykolakas is grotendeels gebaseerd op de film The Keep uit 1983 naar het gelijknamige boek van F. Paul Wilson dat vertaald werd als De Vesting. De naam
Vrykolakas komt uit de Griekse folklore en duidt op de Sirtaki-versie van de bekende vampiers.
 
Pas sinds deel 106, De Levende Doden, uit 1983 verscheen De Rode Ridder in kleur. Het was kort voordien de enige reeks van Willy Vandersteen die nog niet in kleur verscheen. Vandersteen had altijd geoordeeld dat De Rode Ridder-albums eigenlijk impulsaankopen waren van kinderen, en niet van ouders. Daarom werd dit product afgestemd op hun budget en werd voor de goedkopere zwart-witalbums geopteerd. Vandersteen wou niet dezelfde fout maken die hij indertijd met de reeks Safari had gemaakt: in kleur en dus te duur voor het koperspubliek.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010