The X-Men: God Loves, Man Kills door Brent Anderson + Chris Claremont op nummer 1151
Priester William Stryker is een hevig tegenstander van mutanten en uit dat in radicale preken. In een poging hen allen uit te roeien, ontvoert hij professor Xavier. Meer dan in welk ander X-Men-verhaal ook spelen de auteurs de metafoor van vooroordelen jegens een ander ras uit. Tegelijk nam het de verontrustende opmars van tv-dominees (in de periode van Ronald Reagan) op de korrel. In dit verhaal hoeven de X-Men ook niet te vechten tegen andere superkrachten. Met Magneto komt het zelfs tot een verbond tegen William Stryker. Verschillende elementen werden gebruikt voor de tweede X-Men-film.
 
Storm 7: De Legende van Yggdrasil door Don Lawrence + Kelvin Gosnell
Oberon (1981, 1982, SC+HC) / Big Balloon (1993, SC) / Don Lawrence Collection (2007, SC+HC)

In het immense Museum van de Mensheid op aarde maken Storm en Roodhaar — grotendeels op haar aangeven — een reis naar Jupiter om in de rode vlek te duiken en zo misschien opnieuw in Storms tijd te belanden. Dat gebeurt dus niet. De twee komen wel op aarde terecht, maar die is nu overwegend bevolkt door genetisch gemanipuleerde, rechtoplopende, religieuze dinosauriërs. De mensen waar al niet tegen gestreden wordt, zijn er slechts nuttig om te offeren.

Aantal genomineerde albums van Don Lawrence: 28/2296
Aantal genomineerde albums van Kelvin Gosnell: 2/2296
Door het monstersucces van de film Jurassic Park in 1993 gaf Big Balloon het album opnieuw uit met een nieuwe cover voor een uitgebreide verdeling in Nederland en Vlaanderen. In 1980, toen het verhaal in Eppo liep, lag dat wel anders. Zowel Don Lawrence als de redactie hadden op een bepaald moment een beetje genoeg van de dinosauriërs en waren blij dat het verhaal was afgelopen.
 
Kelvin Gosnell kwam aan boord van de Storm-reeks omdat Dick Matena ermee wilde stoppen als scenarist. Gosnell was een Britse freelanceschrijver voor het sf-blad 2000AD. Ook het volgende verhaal, Stad der vVrdoemden, schreef hij nog. Omdat Don Lawrence niet zo opgetogen was met het verhaal en de werkwijze van Gosnell (die heel nauwkeurig aangaf hoe de pagina's er moesten uitzien) maakten Lawrence van langsom meer teleurgesteld. De samenwerking hield op net voor het einde van Stad der Verdoemden dat Gosnell nog wel voltooide.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010