|
|
The
X-Men: God Loves, Man Kills door Brent Anderson + Chris
Claremont op nummer 1151
Priester William Stryker is een hevig tegenstander
van mutanten en uit dat in radicale preken. In een poging
hen allen uit te roeien, ontvoert hij professor Xavier.
Meer dan in welk ander X-Men-verhaal ook spelen
de auteurs de metafoor van vooroordelen jegens een ander
ras uit. Tegelijk nam het de verontrustende opmars van
tv-dominees (in de periode van Ronald Reagan) op de
korrel. In dit verhaal hoeven de X-Men ook niet te vechten
tegen andere superkrachten. Met Magneto komt het zelfs
tot een verbond tegen William Stryker. Verschillende
elementen werden gebruikt voor de tweede X-Men-film. |
|
|
|
|
|
Storm
7: De Legende van Yggdrasil door Don Lawrence
+ Kelvin Gosnell
Oberon (1981, 1982, SC+HC) / Big
Balloon (1993, SC) / Don Lawrence Collection (2007,
SC+HC)
In het immense Museum van de Mensheid op aarde
maken Storm en Roodhaar — grotendeels op
haar aangeven — een reis naar Jupiter om
in de rode vlek te duiken en zo misschien opnieuw
in Storms tijd te belanden. Dat gebeurt dus niet.
De twee komen wel op aarde terecht, maar die is
nu overwegend bevolkt door genetisch gemanipuleerde,
rechtoplopende, religieuze dinosauriërs.
De mensen waar al niet tegen gestreden wordt,
zijn er slechts nuttig om te offeren.
Aantal
genomineerde albums van Don Lawrence:
28/2296
Aantal genomineerde albums van Kelvin Gosnell:
2/2296
|
|
|
|
Door
het monstersucces van de film Jurassic Park
in 1993 gaf Big Balloon het album opnieuw uit
met een nieuwe cover voor een uitgebreide verdeling
in Nederland en Vlaanderen. In 1980, toen het
verhaal in Eppo liep, lag dat wel anders.
Zowel Don Lawrence als de redactie hadden op
een bepaald moment een beetje genoeg van de
dinosauriërs en waren blij dat het verhaal
was afgelopen. |
|
|
Kelvin
Gosnell kwam aan boord van de Storm-reeks
omdat Dick Matena ermee wilde stoppen als scenarist.
Gosnell was een Britse freelanceschrijver voor
het sf-blad 2000AD. Ook het volgende
verhaal, Stad der vVrdoemden, schreef
hij nog. Omdat Don Lawrence niet zo opgetogen
was met het verhaal en de werkwijze van Gosnell
(die heel nauwkeurig aangaf hoe de pagina's
er moesten uitzien) maakten Lawrence van langsom
meer teleurgesteld. De samenwerking hield op
net voor het einde van Stad der Verdoemden
dat Gosnell nog wel voltooide. |
|
|
|
|
|
|