|
|
Pride
of Baghdad door Niko Henrichon + Brian K. Vaughan op
nummer 1148
In deze adaptate van een waargebeurd feit
ontsnappen kortstondig vier leeuwen uit de vernielde
dierentuin van Bagdad, de hoofdstad van Irak. Het jaar
is 2003. Bagdad staat onder controle van de Verenigde
Staten. Het verhaal werd gepresenteerd als een allegorie
op de Iraakse maatschappij na de bevrijding van de Baath-partij
van Saddam Hoessein door de Amerikaanse invasie. |
|
|
|
|
|
Caatinga
door Hermann
Le Lombard (1997, 2008, SC+HC),
collectie Getekend
De jaren dertig in het noordoosten van Brazilië
in de streek Caatinga. Diamantino da Rocha, de
zoon van een kleine veeboer, vindt het lijk van
zijn vader. Hij is op bevel van hun rijke buurman
vermoord. Met behulp van zijn broer besluit Diamantino
de dood van zijn vader te wreken. Na een bloedige
vergelding zijn beide jonge boeren gedwongen te
vluchten. Ze worden opgenomen door een van de
talloze bendes Cangaceiros, outlaws die de woestijnachtige
Sertâo onveilig maken. Eigenlijk kan je
dit beschouwen als een sociaal bewogen Comanche-album
(de wreedheid blijft) of een ante-apocalyptische
Jeremiah. Hoe dan ook is het westernelement
aanwezig, te meer omdat het toch hoofdzakelijk
om wraak gaat.
Aantal
genomineerde albums van Hermann: 50/2296 |
|
|
|
De
Braziliaanse film O Cangaceiro, die
in 1955 in Brussel te zien was, maakte door
het gewelddadige karakter een diepe indruk op
de jonge Hermann. In 1991 bezocht hij in het
gezelschap van zijn vrouw Rio de Janeiro. Zijn
vrouw kocht er een reeks ansichtkaarten waaronder
een portret van leden van de beroemdste en meest
gevreesde bende Cangaceiros. Het deed haar aan
de film denken. Op het portret prijken aanvoerder
Lampião en zijn vriendin Maria Bonita
die in de strip voorkomen. Hermanns interesse
was gewekt en hij sprak zijn vriend Julio Emilio
Braz aan, een schrijver van jeugdboeken en stripliefhebber,
die in Rio woont. Hij raadde Hermann aan om
zich door de complexiteit van het onderwerp
zeer goed te documenteren om historische en
sociologische fouten te vermijden. Julio gaf
'm films, boeken en foto's uit die tijd mee.
Hermann kon aan de slag en leerde terloops zelfs
Portugees lezen. |
|
|
Caatinga,
genoemd naar de streek waarin het verhaal zich
afspeelde, was het tweede album in Hermanns
rechtstreeks ingekleurde tekenstijl dat hij
voor het eerst toepaste in Sarajevo-Tango.
Met dit album publiceerde hij na lange tijd
nog eens een album bij Le Lombard waarvoor hij
ooit begon met de klassieke avonturenreeks Bernard
Prince, de brute, indertijd te gewelddadig
bevonden western Comanche (allebei
op scenario van Greg) en de eerste twee delen
van het min of meer historische Jugurtha. |
|
|
|
|
|
|