|
|
De
Belevenissen van Govert Suurbier 4: Adolf door Laurent
Verron + Yann op nummer 1138
Nog altijd in het gezelschap van zijn jonge
volgeling Reinier vertrekt de daadkrachtige pater Govert
in 1932 naar Berlijn waar de nazipartij zojuist een
verpletterende verkiezingsnederlaag heeft geleden. Ten
einde raad is Adolf Hitler van plan zichzelf van het
leven te beroven als protest tegen de algemene onverschilligheid.
In diezelfde tijd heupwiegt de jonge zwarte zangeres
Josephine Baker met haar bananenrokje op de bühne
van een musichall en beraadt cineaste Leni Riefenstahl
zich over het verzoek een propagandafilm tot meerdere
glorie Gods te maken. |
|
|
|
|
|
Vuren
door Lorenzo Mattotti
Sherpa/Het Raadsel
(1991, HC)
Uit een analyse van ZozoLala plukten
we de volgende plotomschrijving: In de buurt van
het eiland Sint-Agatha, onderdeel van de pas gestichte
staat Sillantoe, zijn onlangs enkele koopvaardijschepen
gezonken. Omdat men vermoedt dat de inheemse bevolking
erachter zit, moet de kruiser Anselmus II orde
op zaken gaan stellen. Tijdens een van de verkenningstochten
gaat luitenant Absint volslagen door het lint,
vermoordt een van zijn ondergeschikten en verbergt
zich in een vuurtoren. Een volgende expeditie
vindt hem en neemt 'm gevangen op de kruiser.
De rest van het verhaal zien we door zijn ogen
en het blijft onduidelijk of gebeurtenissen echt
zijn of zich alleen maar in zijn hoofd afspelen.
Bij een volgende verkenning raken de matrozen
in paniek en beginnen op elkaar te schieten. Hierop
besluit de kapitein het eiland te bombarderen
en met de grond gelijk te maken. Absint slaagt
erin te ontsnappen en saboteert de kruiser.
Aantal
genomineerde albums van Lorenzo Mattotti: 4/2296
|
|
|
|
Naar
eigen zeggen kwam Vuren, Lorenzo Mattotti's
grote doorbraakstrip, tot stand dankzij Afrikaanse
muziek, de eerste platen van Peter Gabriel en
de melancholische stem van Nick Drake. Mattotti
heeft zich altijd al laten inspireren door schilders,
muzikanten, schrijvers en cineasten. Voor hem
zou de relatie tussen tekst en beeld dezelfde
moeten zijn als deze tussen tekst en muziek.
Het idee voor Vuren ontstond toen Mattotti
Fitzcarraldo zag, een film uit 1982
van de Duitse regisseur Werner Herzog. Na afloop
van de film tekende Mattotti een bootje dat
later een kruiser werd en hij was vertrokken
voor een scheppringsproces van een album waar
hij zes jaar aan werkte. |
|
|
Kort
na verschijning overklasten recensenten en journalisten
elkaar met analyses van het album omdat Vuren
daartoe nu eenmaal uitnodigde. Het was dan ook
een zelden gezien auteursalbum waarin zelfs
de kleuren een rol van betekenis hebben. Het
kleurenspel sprak zelfs in die mate aan dat
Mattotti met zijn volgende album, De Man
aan het Raam, dubbel verraste door gewoon
in zwart-wit te werken. ZozoLala schreef
het volgende over de vlammen in het album: "De
vuren vervullen eenzelfde rol als de oceaan
op de planeet Solaris in de gelijknamige sf-roman
(1968) van Stanislaw Lem. Het boek is in 1972
verfilmd door Tarkovski, maar Mattotti zei toch
vooral door het boek te zijn beïnvloed." |
|
|
|
|
|
|