De Belevenissen van Govert Suurbier 4: Adolf door Laurent Verron + Yann op nummer 1138
Nog altijd in het gezelschap van zijn jonge volgeling Reinier vertrekt de daadkrachtige pater Govert in 1932 naar Berlijn waar de nazipartij zojuist een verpletterende verkiezingsnederlaag heeft geleden. Ten einde raad is Adolf Hitler van plan zichzelf van het leven te beroven als protest tegen de algemene onverschilligheid. In diezelfde tijd heupwiegt de jonge zwarte zangeres Josephine Baker met haar bananenrokje op de bühne van een musichall en beraadt cineaste Leni Riefenstahl zich over het verzoek een propagandafilm tot meerdere glorie Gods te maken.
 
Vuren door Lorenzo Mattotti
Sherpa/Het Raadsel (1991, HC)

Uit een analyse van ZozoLala plukten we de volgende plotomschrijving: In de buurt van het eiland Sint-Agatha, onderdeel van de pas gestichte staat Sillantoe, zijn onlangs enkele koopvaardijschepen gezonken. Omdat men vermoedt dat de inheemse bevolking erachter zit, moet de kruiser Anselmus II orde op zaken gaan stellen. Tijdens een van de verkenningstochten gaat luitenant Absint volslagen door het lint, vermoordt een van zijn ondergeschikten en verbergt zich in een vuurtoren. Een volgende expeditie vindt hem en neemt 'm gevangen op de kruiser. De rest van het verhaal zien we door zijn ogen en het blijft onduidelijk of gebeurtenissen echt zijn of zich alleen maar in zijn hoofd afspelen. Bij een volgende verkenning raken de matrozen in paniek en beginnen op elkaar te schieten. Hierop besluit de kapitein het eiland te bombarderen en met de grond gelijk te maken. Absint slaagt erin te ontsnappen en saboteert de kruiser.

Aantal genomineerde albums van Lorenzo Mattotti: 4/2296
Naar eigen zeggen kwam Vuren, Lorenzo Mattotti's grote doorbraakstrip, tot stand dankzij Afrikaanse muziek, de eerste platen van Peter Gabriel en de melancholische stem van Nick Drake. Mattotti heeft zich altijd al laten inspireren door schilders, muzikanten, schrijvers en cineasten. Voor hem zou de relatie tussen tekst en beeld dezelfde moeten zijn als deze tussen tekst en muziek. Het idee voor Vuren ontstond toen Mattotti Fitzcarraldo zag, een film uit 1982 van de Duitse regisseur Werner Herzog. Na afloop van de film tekende Mattotti een bootje dat later een kruiser werd en hij was vertrokken voor een scheppringsproces van een album waar hij zes jaar aan werkte.
 
Kort na verschijning overklasten recensenten en journalisten elkaar met analyses van het album omdat Vuren daartoe nu eenmaal uitnodigde. Het was dan ook een zelden gezien auteursalbum waarin zelfs de kleuren een rol van betekenis hebben. Het kleurenspel sprak zelfs in die mate aan dat Mattotti met zijn volgende album, De Man aan het Raam, dubbel verraste door gewoon in zwart-wit te werken. ZozoLala schreef het volgende over de vlammen in het album: "De vuren vervullen eenzelfde rol als de oceaan op de planeet Solaris in de gelijknamige sf-roman (1968) van Stanislaw Lem. Het boek is in 1972 verfilmd door Tarkovski, maar Mattotti zei toch vooral door het boek te zijn beïnvloed."
 


© De Stripspeciaalzaak 2010