|
|
Liefde
in het Spel door Will + Stephen Desberg op nummer 1134
In al die jaren, die samen verschillende decennia
omspannen, dat Will de reeksen Baard en Kale
en Isabel tekende, bleef hij naakte en sensuele
vrouwen schetsen, tekenen en schilderen. Uiteindelijk
leidde die passie op stripgebied toch nog naar drie
albums waarvan er twee in de collectie Vrije Vlucht
verschenen. Vooral in Liefde in het Spel primeert
de erotiek. Stephen Desberg voegde er een scheut Britse
humor aan toe. Vandaag is het album gegeerd goed bij
verzamelaars want moeilijk te vinden, in tegenstelling
tot De Hemel in de Hel dat je voor een habbekrats
kan kopen. |
|
|
|
|
|
De
Fantastische Avonturen van Isabelle Avondrood
3: De Waanzinnige Geleerde door Jacques
Tardi
Casterman (1977, 1994, 2008, SC+HC)
Het is geen geheim dat Jacques Tardi liever andere,
veelal eenmalige albums maakt dan Isabelle
Avondrood. Hij werkt niet graag aan iets
dat lijkt op een langlopende reeks. Nochtans was
het met De Fantastische Avonturen van Isabelle
Avondrood dat hij naam maakte en faam verwierf.
In de monstercyclus is De Waanzinnige Geleerde
een uitgebalanceerd samenraapsel van elementen
die de reeks markeerden: weirde personages,
fijnzinnige humor, prachtig uitgewerkte decors
van Parijs en een fabuleus hoofdpersonage dat
natuurlijk haar mannetje weet te staan.
Aantal
genomineerde albums van Jacques Tardi: 25/2296
|
|
|
|
In
1976 was het Jaar van de Vrouw een jaar gepasseerd
en er werd veel gepraat over feminisme. Casterman
vroeg aan Jacques Tardi om een personage voor
een serie te creëren. Hij maakte een balans
van striphelden en vond dat er naast een Bécassine,
Barbarella en Valentina niet veel stripheldinnen
rondlopen. Tardi wilde een heldin creëren
die niet als versiering, als love interest
voor een held en niet omwille van de erotiek
was bedoeld. Hij vond "een heldin die niet
om de vijf minuten haar borsten toonde of niet
uit de kleren ging broodnodig". Dus zag
Isabelle Avondrood het levenslicht. Dat Natasja
en Yoko Tsuno de weg al hadden geëffend
voor de jongere striplezers vermeldde hij niet.
Isabelle Avondrood betekende Tardi's
grote doorbraak bij een breder publiek. De reeks
was gemoddelleerd naar de krantenfeuilletons
van eind negentiende eeuw. |
|
|
In
2010 kreeg de reeks een filmstaartje met het
eerste deel van een geplande trilogie. De Franse
filmmaker Luc Besson nam deze taak op zich.
Die andere succesvolle Franse regisseur, Jean-Pierre
Jeunet (Le Fabuleux Destin de Amélie
Poulain), bracht in zijn film Un Long
Dimanche de Fiançailles al een kleine
hommage aan Isabelle Avondrood. Let
bij gelegenheid maar eens goed op de personages
in de scène in de Jardin des Plantes.
Voor regisseur Jeunet zou Tardi een origineel
script schrijven over de Eerste Wereldoorlog.
Maar toen trok de regisseur naar de Verenigde
Staten om er Alien IV: Resurrection
te draaien. Terug in Frankrijk behaalde hij
vervolgens roem en respect met Amélie
Poulain. |
|
|
|
|
|
|