|
|
Arman
& Ilva 1: De Perfecte Kringloop / Het Spoor dat
Verdween door Thé Tjong-Khing + Lo Hartog van
Banda op nummer 1110
Het koppel Arman en Ilva belandt in een zichzelf
bedruipende appartementsblok. Ze moeten er controleren
of de communicatie met het thuisfront nog functioneert.
Maar de mensen gedragen er zich nogal raar... In het
tweede verhaal voert Ilva een onderzoek naar klavertjes.
Ze leert op de buiten twee jonge mensen kennen die een
drug gebruiken waar nefaste gevolgen aan verbonden zijn.
Arman probeert vanop afstand het relaas te volgen. Totdat
interventie vereist wordt. Dit is meer dan sciencefiction.
Arman & Ilva biedt maatschappijkritiek,
detective, psychologie, thriller, horror zelfs. Sherpa
startte in 2006 met een prestigieuze heruitgave van
de reeks die het knappe tekenwerk een niveau hoger tilt. |
|
|
|
|
|
Vergeten
in "Anam" - integrale uitgave
door Lax + Frank Giroud
Dupuis (2000, HC), collectie Vrije
Vlucht
September 1945. De Béarn verlaat de haven
van Marseille met bestemming Saigon. Aan boord
een contingent Franse soldaten die officieel is
belast met het uit Indo-China verdrijven van de
laatste Japanse gevechtsbataljons. Oktober 1986.
Onder het oog van Franse televisiecamera's braakt
een vliegtuig op het vliegveld van Roissy de doodskisten
uit met de laatste stoffelijke overschotten die
de Vietnamese regering nog had achtergehouden.
Zonen krijgen hun vader terug, neven hun oom...
Mevrouw Joubert heeft nog niets gehoord over haar
zoon Henri die sinds eind 1946 als vermist is
opgegeven. Reporter Nicolas Valone voelt dat hier
een sterk verhaal in zit. Maar wanneer de getuigen,
die zijn reportage geloofwaardig kunnen maken,
onder verdachte omstandigheden om het leven komen,
begrijpt hij dat hij een open zenuw heeft geraakt.
Aantal
genomineerde albums van Lax: 9/2296
Aantal genomineerde albums van Frank Giroud:
19/2296 |
|
|
|
Frank
Giroud raakte in deze historische feiten geïnteresseerd
in de herfst van 1986 door een nachtelijke reportage
op tv. Datzelfde jaar keerden oud-Vietnam-soldaten
of eerder hun stoffelijke overschotten terug
in houten doodskisten. Een oud, droevig vrouwtje
praatte over een afwezige bij de repatriëring
van deze soldaten die soms dertig of veertig
jaar na datum in het thuisland Frankrijk aankwamen.
Haar zoon was officieel noch overleden noch
levend. Het leger wilde nooit een overlijdensakte
opstellen en beschouwde de soldaat gewoon als
vermist. Het vrouwtje wist wel beter. Haar zoon
was een overloper, een blanke soldaat van Ho
Chi Minh, de president van de Vietnamese republiek.
Veel meer werd er in het interview niet verteld,
maar voor Giroud was het genoeg om aan het werk
te tooien. |
|
|
Op
één personage na zijn alle andere
figuren fictief. Maar het thema en de feiten
zijn wel realistisch en historisch correct.
In het voorwoord in het eerste deel benadrukte
Frank Giroud dat de opstand in het Camp du Vernet
bij Marseille en de macabere repatriëring
aan het begin van het verhaal helaas bittere
waarheid zijn, hoewel de media en diverse overheden
erover zwegen. In "Vergeten" in Annam
uitten de auteurs scherpe kritiek op de manier
waarop de Franse regering omging met de gerepetarieerde
soldaten in de oude kolonie Indo-China. Het
tweeluik was het allereerste fictieverhaal die
het aandurfde de complexe materie en historische
achtergrond te behandelen. Na de verschijning
ontving Giroud een aantal brieven van mensen
die het allemaal hadden meegemaakt en zich kondne
herkennen in een of ander personage. Ook de
Franse pers sprong erop en graafde dieper in
het gegeven. In een bepaald geval deed een journalist
een bommetje ontploffen door naar buiten te
komen met informatie over een ex-folteraar die
nu aan een Parijse universiteit doceerde. De
zaak-Boudarel was een maand lang voorpaginannieuws. |
|
|
|
|
|
|