|
|
Esther
Verkest 1: De Wraak van een Clown door Kim Duchateau
op nummer 1109
Een eerste aangename kennismaking met deze
vrijgevochten dame kon je al maken in de cartoonbundelingen
Uitzonderlijk Zwaar Vervoer en De Vlucht
van de Kloothommel. Een eigen, volwaardig album
was dan ook het minste wat de sm-babe verdiende. En
het succes kwam er. De nieuwe delen volgden elkaar op
terwijl deel 1 uitverkocht en herdrukt raakte. De bij
P-magazine-lezers en redactie ontzettend populaire
kabouters neem je er (graag) voor lief bij. Dat doet
Esther ook. |
|
|
|
|
|
De
Koene Ridder 2: De Wolven van Rastigne
door François Craenhals
Casterman (1970, SC)
Heethoofd Roland van Walburghe is in het begin
van de reeks nog een knaap die zo graag ridder
wil worden. Een eerste belangrijke kans om zich
te bewijzen krijgt hij in De Wolven van Rastigne
in opdracht van koning Arthus. De koning moet
dulden dat zijn dochter Gwendoline en Roland (die
Arthus benoemt tot schildknaap van Gwendoline,
een vernedering voor de jongen met branie!) met
elkaar optrekken wat een heerlijke haat-liefdedriehoeksverhouding
voor de rest van de reeks oplevert. In deel 2
raakt Roland in het bezit van het landgoed Rastigne
en moet daarbij het vertrouwen van zijn leenheren
zien te winnen die er vóór zijn
komst de dienst uitmaken. Drie van hen zijn broers
en worden de 'wolven' van Rastigne genoemd. Ze
lachen Roland in zijn gezicht uit. Zij worden
een harde noot om te kraken.
Aantal
genomineerde albums van François Craenhals:
7/2296 |
|
|
|
In
de Waalse kant Le Soir Illlustré
verscheen in 1948 Le Domaine de Druka,
de eerste strip van François Craenhals.
Deze ridderstrip had hij al aangeboden aan de
redactie van het weekblad Kuifje. Maar
pas in 1966, nadat Craenhals onder meer Pom
en Teddy creëerde voor Kuifje,
stond hij er weer met een ridderstrip: De
Koene Ridder. |
|
|
Net
zoals Prins Valiant van Hal Foster
speelt De Koene Ridder zich af in een
onbepaalde periode van de middeleeuwen die meer
aanleunt bij de legenden van koning Arthur dan
naar de werkelijke geschiedenis. Door de invloed
van de jaren 1970 voegde Craenhals psychedelische
kleur- en vormeffecten toe aan bepaalde scènes.
Hoewel omfloerst, maar wel degelijk een seksscène,
kon gerust na verloop van tijd. |
|
|
|
|
|
|