Gen Barrevoets in Hiroshima 2: De Levende Doden door Keiji Nakazawa op nummer 1108
In dit tweede deel van de tiendelige reeks ziet Gen na de atoombom op zijn woonplaats Hiroshima samen met zijn hoogzwangere moeder machteloos toe hoe zijn vader, zus en broertje omkomen in de vuurzee die de stad compleet in de as legt. Wanneer zijn moeder diezelfde dag bevalt van een dochter, gaat Gen op zoek naar voedsel. Tijdens die zoektocht wordt hij geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van de bom.
 
De Kinderen van de Wind 4: Het Uur van de Slang door François Bourgeon
Oberon (1982, SC) / Big Balloon (1991, SC) / Casterman (1996, HC) / 12bis (2009, HC)

In Het Uur van de Slang beschreef François Bourgeon hoe het eraan toeging bij de slavenhandelaars aan de Afrikaanse westkust in de achttiende eeuw. Met een meticuleus oog voor detail, gebruikmakend van zelf gebouwde maquettes en allerhande bijeen vergaarde documentatie, en een warmbloedig kleurenpalet behandelde hij zowel de verschrikkingen uit die tijd (de marteldood met de vleesetende mieren had op ons een gelijk effect als op de gechoqueerde Isa) als het dagelijkse reilen en zeilen bij de botsing van twee culturen, zijnde de westers-Europeaanse en de zwart-Afrikaanse waarin de ene cultuur de 'normen en waarden' van de andere overneemt en de andere cultuur zich geconfronteerd ziet met de kwade gevolgen daarvan.

Aantal genomineerde albums van François Bourgeon: 12/2296
Isa is het sleutelpersonage van de reeks. François Bourgeon wilde Hoël wel belangrijker maken, maar hij was eigenlijk niet in hem geïnteresseerd. Zonder antipathiek te zijn, heeft hij geen enkele opvallende karaktertrek. Mary daarentegen is wat lichtvoetiger en dromeriger. Daarin vult ze Isa aan. Dat in Bourgeons reeksen de vrouwelijke personages het zeel naar zich toetrekken, is een erfenis van zijn werk voor de meisjesbladen Lisette en Djin. Uit gewoonte maakte hij toen gebruik van veel vrouwelijke hoofdpersonages. De scenario's die hij kreeg voorgelegd, waren van de hand van vrouwen en dat speelde ook mee. Dat hij daarbij ook nog sensualiteit kon uitspelen, schonk 'm voldoening.
 
Een tweede reden voor de vrouw als hoofdrolspeelster is dat de avonturen die François Bourgeon ze laat beleven vaak heftig en gewelddadig zijn en zich afspelen in warrige tijdsperioden. De verfrissende blik van een vrouw op deze situaties is een uitdaging voor Bourgeon als scenarist. Een vrouw geeft volgens hem eerder en scherper haar kritiek op geweld en vernietiging om haar heen. Als brenger van nieuw mensenleven staat ze zelf dichter bij het leven en hecht ze daar veel waarde aan. Tegenover allerlei zaken als slavernij, het leven op zee en oorlog stelt ze zich veel menselijker op. Via Isa en Mary (De Kinderen van de Wind), Mariotte (De Gezellen van de Schemering), Cyann en Nacara (De Cyclus van Cyann) is Bourgeon in staat om het menselijke of onmenselijke van een situatie te benadrukken.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010