|
|
Gen
Barrevoets in Hiroshima 2: De Levende Doden door Keiji
Nakazawa op nummer 1108
In dit tweede deel van de tiendelige reeks
ziet Gen na de atoombom op zijn woonplaats Hiroshima
samen met zijn hoogzwangere moeder machteloos toe hoe
zijn vader, zus en broertje omkomen in de vuurzee die
de stad compleet in de as legt. Wanneer zijn moeder
diezelfde dag bevalt van een dochter, gaat Gen op zoek
naar voedsel. Tijdens die zoektocht wordt hij geconfronteerd
met de verschrikkelijke gevolgen van de bom. |
|
|
|
|
|
De
Kinderen van de Wind 4: Het Uur van de Slang
door François Bourgeon
Oberon (1982, SC) / Big Balloon
(1991, SC) / Casterman (1996, HC) / 12bis (2009,
HC)
In Het Uur van de Slang beschreef François
Bourgeon hoe het eraan toeging bij de slavenhandelaars
aan de Afrikaanse westkust in de achttiende eeuw.
Met een meticuleus oog voor detail, gebruikmakend
van zelf gebouwde maquettes en allerhande bijeen
vergaarde documentatie, en een warmbloedig kleurenpalet
behandelde hij zowel de verschrikkingen uit die
tijd (de marteldood met de vleesetende mieren
had op ons een gelijk effect als op de gechoqueerde
Isa) als het dagelijkse reilen en zeilen bij de
botsing van twee culturen, zijnde de westers-Europeaanse
en de zwart-Afrikaanse waarin de ene cultuur de
'normen en waarden' van de andere overneemt en
de andere cultuur zich geconfronteerd ziet met
de kwade gevolgen daarvan.
Aantal
genomineerde albums van François Bourgeon:
12/2296 |
|
|
|
Isa
is het sleutelpersonage van de reeks. François
Bourgeon wilde Hoël wel belangrijker maken,
maar hij was eigenlijk niet in hem geïnteresseerd.
Zonder antipathiek te zijn, heeft hij geen enkele
opvallende karaktertrek. Mary daarentegen is
wat lichtvoetiger en dromeriger. Daarin vult
ze Isa aan. Dat in Bourgeons reeksen de vrouwelijke
personages het zeel naar zich toetrekken, is
een erfenis van zijn werk voor de meisjesbladen
Lisette en Djin. Uit gewoonte
maakte hij toen gebruik van veel vrouwelijke
hoofdpersonages. De scenario's die hij kreeg
voorgelegd, waren van de hand van vrouwen en
dat speelde ook mee. Dat hij daarbij ook nog
sensualiteit kon uitspelen, schonk 'm voldoening. |
|
|
Een
tweede reden voor de vrouw als hoofdrolspeelster
is dat de avonturen die François Bourgeon
ze laat beleven vaak heftig en gewelddadig zijn
en zich afspelen in warrige tijdsperioden. De
verfrissende blik van een vrouw op deze situaties
is een uitdaging voor Bourgeon als scenarist.
Een vrouw geeft volgens hem eerder en scherper
haar kritiek op geweld en vernietiging om haar
heen. Als brenger van nieuw mensenleven staat
ze zelf dichter bij het leven en hecht ze daar
veel waarde aan. Tegenover allerlei zaken als
slavernij, het leven op zee en oorlog stelt
ze zich veel menselijker op. Via Isa en Mary
(De Kinderen van de Wind), Mariotte
(De Gezellen van de Schemering), Cyann
en Nacara (De Cyclus van Cyann) is
Bourgeon in staat om het menselijke of onmenselijke
van een situatie te benadrukken. |
|
|
|
|
|
|