|
|
Franka
10: Gangsterfilm door Henk Kuijpers op nummer 1090
Dit was Henk Kuijpers' uitgelezen kans om
de bijdehante Franka in contact te brengen met de filmwereld.
Hollywood in Nederland. Glamour, intriges, gangsters
en diva's. Fijne elementen om designmatig mee uit te
kunnen pakken. Kuijpers leefde zich opnieuw ten volle
uit in het tekenen van (film)decors, fantastisch uitgewerkte
billboards en reclamepanelen. Met liefde voor de cinema
en het betere B-genre. Maar Franka is duidelijk een
A-reeks. |
|
|
|
|
|
Er
Was Eens 'n Voorbijganger 2: Het Schip van Steen
door Enki Bilal + Pierre Christin
Dargaud/Oberon (1979, 1981, HC)
/ Big Balloon/Alpen (1991, SC) / Oog & Blik
(2003, HC)
Het ziet ernaaruit dat het pittoreske Trehoët
door projectmakelaars wordt omgeturnd naar een
hypermoderne toeristische trekpleister. Ook het
kasteel moet daarbij worden afgebroken. Maar Bretoense
tradities en legenden maken nog deel uit van de
locatie. Een blinde kluizenaar maakt het de aannemers
lastig. Er vallen doden. Met zijn magische krachten
zorgt hij voor oponthoud door onder meer overleden
streekbewoners (sommige nog ouder dan de prehistorie)
weer tot leven te wekken. Met man en macht zullen
ze het dorp en het kasteel steen voor steen verhuizen.
Aantal
genomineerde albums van Enki Bilal: 11/2296
Aantal
genomineerde albums van Pierre Christin: 9/2296 |
|
|
|
Na
een universitaire studie politieke wetenschappen
aan de Sorbonne in Parijs verkaste Pierre Christin
begin jaren 1960 naar de universiteit van Salt
Lake City in de Verenigde Staten om er colleges
Franse literatuur te verzorgen. Hij onmoette
er opnieuw zijn jeugdvriend Jean-Claude Mézières
die hij in de lagere schooltijd leerde kennen.
Het is door hem dat Christin in de strip werd
geïntroduceerd. Nog vóór
zijn verhuis deed hij al vertaalwerk, bedreef
journalisme... en was een jazzpianist. |
|
|
Naast
strip en illustratie is film een grote liefde
van Enki Bilal. Hij ontwierp het monster uit
Michael Manns The Keep, zat aan de
tekentafel voor The Name of the Rose,
maakte filmaffiches voor Mon Oncle Amérique
en La Vie Est un Roman (1982) van Alain
Resnais en ontwierp ook decors voor deze laatste
film door ze te tekenen op glasplaten in plaats
van te werken met het nieuwerwetse blue
of green key. Er was ooit sprake van
een filmadaptatie van De Falangisten van
de Zwarte Orde, maar dat ging dus niet
door. Bilals eigen film Bunker Palace Hotel
werd gedraaid in Moskou en is naar zijn eigen
omschrijving een kruising tussen De Jacht
en Lady in Blue. |
|
|
|
|
|
|