Franka 10: Gangsterfilm door Henk Kuijpers op nummer 1090
Dit was Henk Kuijpers' uitgelezen kans om de bijdehante Franka in contact te brengen met de filmwereld. Hollywood in Nederland. Glamour, intriges, gangsters en diva's. Fijne elementen om designmatig mee uit te kunnen pakken. Kuijpers leefde zich opnieuw ten volle uit in het tekenen van (film)decors, fantastisch uitgewerkte billboards en reclamepanelen. Met liefde voor de cinema en het betere B-genre. Maar Franka is duidelijk een A-reeks.
 
Er Was Eens 'n Voorbijganger 2: Het Schip van Steen door Enki Bilal + Pierre Christin
Dargaud/Oberon (1979, 1981, HC) / Big Balloon/Alpen (1991, SC) / Oog & Blik (2003, HC)

Het ziet ernaaruit dat het pittoreske Trehoët door projectmakelaars wordt omgeturnd naar een hypermoderne toeristische trekpleister. Ook het kasteel moet daarbij worden afgebroken. Maar Bretoense tradities en legenden maken nog deel uit van de locatie. Een blinde kluizenaar maakt het de aannemers lastig. Er vallen doden. Met zijn magische krachten zorgt hij voor oponthoud door onder meer overleden streekbewoners (sommige nog ouder dan de prehistorie) weer tot leven te wekken. Met man en macht zullen ze het dorp en het kasteel steen voor steen verhuizen.

Aantal genomineerde albums van Enki Bilal: 11/2296
Aantal genomineerde albums van Pierre Christin: 9/2296
Na een universitaire studie politieke wetenschappen aan de Sorbonne in Parijs verkaste Pierre Christin begin jaren 1960 naar de universiteit van Salt Lake City in de Verenigde Staten om er colleges Franse literatuur te verzorgen. Hij onmoette er opnieuw zijn jeugdvriend Jean-Claude Mézières die hij in de lagere schooltijd leerde kennen. Het is door hem dat Christin in de strip werd geïntroduceerd. Nog vóór zijn verhuis deed hij al vertaalwerk, bedreef journalisme... en was een jazzpianist.
 
Naast strip en illustratie is film een grote liefde van Enki Bilal. Hij ontwierp het monster uit Michael Manns The Keep, zat aan de tekentafel voor The Name of the Rose, maakte filmaffiches voor Mon Oncle Amérique en La Vie Est un Roman (1982) van Alain Resnais en ontwierp ook decors voor deze laatste film door ze te tekenen op glasplaten in plaats van te werken met het nieuwerwetse blue of green key. Er was ooit sprake van een filmadaptatie van De Falangisten van de Zwarte Orde, maar dat ging dus niet door. Bilals eigen film Bunker Palace Hotel werd gedraaid in Moskou en is naar zijn eigen omschrijving een kruising tussen De Jacht en Lady in Blue.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010