|
|
Lou!
3: Het Autobuskerkhof door Julien Neel op nummer 1035
Verrassende jeugdserie met een per album iets
ouder wordend meisje Lou. Ze heeft een hippieachtige
schrijfster van fantasyboeken als moeder die er alleen
voor staat om haar kind op te voeden, al moeten we enige
zin voor verantwoordelijkheid meer zoeken bij Lou. Lou
leert de liefde kennen en om te gaan met het verlies
ervan. Klein-dramatische voorvallen wisselen af met
zalige momenten waarbij Lou zich gelukkig kan voelen. |
|
|
|
|
|
Storm
1: De Diepe Wereld door
Don Lawrence + Philip Dunn
Oberon (1978, SC+HC) / Big Balloon (1988, 1990,
1993, SC+HC), collectie Strip Pocket (1988) /
Don Lawrence Collection (2005, SC+HC)
De astronaut Storm verdwijnt in
de rode vlek van Jupiter tijdens een expeditie.
Bij zijn terugkeer op aarde blijkt hij in de toekomst
te zijn verplaatst. Op de plaats waar hij de immense
oceaan verwacht, vindt hij rotsen, land en begroeiing
zo ver het oog reikt. Zijn eerste contact met
de aardbewoners loopt af op een sisser. In een
stad ontmoet hij in de gavengenis een roodharig
meisje luisterend naar de naam Roodhaar. Zij behoort
tot een volk dat de vijand is van het volk waar
Storm nu mee te kampen heeft. Samen slaan ze er
zich uit.
Aantal genomineerde albums van Don Lawrence: 28/2296
Aantal genomineerde albums van Philip Dunn:
1/2296 |
|
|
|
Voor
het Nederlandse weekblad Eppo kreeg
Don Lawrence de kans en de opdracht voor het
verhaal Commandant Grek: Gevangenen van
de Tijd naar een idee van Martin Lodewijk.
De zoektocht naar een geschikte scenarist kwam
niet gunstig uit bij Vince Wernham. De redactie
was niet tevreden. Don Lawrence en Martin Lodewijk
zochten een nieuwe scenarist, bij voorkeur een
Britse of Amerikaanse sf-schrijver en vinden
die in de persoon van Philip Dunn (pseudoniem:
Saul Dunn), een man die een aantal sf-boeken
op zijn naam heeft staan. Martin Lodewijk bedacht
het concept van de diepe wereld en gaf de eerste
acht pagina's van het verhaal als huiswerk mee
voor Dunn. Het idee dat Storm na een verre reis
in de ruimte op aarde terugkomt en er de gevolgen
van een verdwenen oceaan ondergaat, blijft hetzelfde
als bij Commandant Grek. Het verhaal
kwam maar moeizaam tot stand en ondervond vele
problemen in de uitwerking. Bovendien ging het
hele opzet van Lodewijk op het einde van De
Diepe Wereld naar de kloten waarna hij
zelf het tweede album, De Laatste Vechter,
schreef. |
|
|
Don
Lawrence baseerde zich voor Storm op zijn eigen
Tarzan-versie, die hij jaren tevoren tekende,
en uiteraard op Grek. Voor Roodhaar greep hij
terug naar het voor de Britse blootblad Mayfair
gecreëerde, erotische strip Carrie
en het naamloze meisje uit Grek. Voor de kostumering
— niet onbelangrijk in de strips van Lawrence
— koos hij bewust voor het tijdloze bont.
In het begin was er nog sprake dat Storm (die
bewust zo is genoemd uit internationale overwegingen)
een familienaam krijgt. Jameson circuleerde
op correspondentie uit die tijd. Philip Dunn
koos voor Dacker als eerbetoon aan een personage
uit Do Androids Dream of Electric Sheep
van de beroemde sf-schrijver Philip K. Dick,
waarop de film Blade Runner is gebaseerd.
En Roodhaar ging op onder andere ontwerpschetsen
eventjes door het leven als Carrots. Don Lawrence
is Roodhaar wel altijd zo blijven noemen. |
|
|
|
|
|
|