|
|
Fables
1: Legenden in Ballingschap door Mark Buckingham + Bill
Willingham op nummer 1000
Wat als sprookjesfiguren moeten werken voor
de kost, in New York wonen zonder dat de mensen (de
Mundanen) hun achtergrond mogen kennen en een brutale
moordzaak de gemeenschap in zijn greep houdt? Met mondjesmaat
kom je te weten dat De Tegenstander het sprookjesrijk
veroverde. Een behoorlijk aantal sprookjesfiguren kon
ontsnappen naar de werkelijkheid, maar dienden alles
achter te laten op een paar voorzienende uitzonderingen
na. In onze wereld bouwden ze een nieuw, dagelijks bestaan
op. Snow White (Sneeuwwitje) is de locoburgemeester
en tweede in rang in Fabletown terwijl Bigby (de Big
Bad Wolf - de Grote Boze Wolf) is een gerehabiliteerde
sheriff en erg goed in zijn beroep. Hij voert nu een
odnerzoek naar de verdwenen Rose Red, de zus van Snow
White. Alles leidt naar een verrassende whodunit op
het mondaine feestje op Herdenkingsdag. |
|
|
|
|
|
Samber
2: Ik Weet dat Je terug Zult Komen door
Bernard Yslaire + Balac
Glénat (1991, 2003, HC), collectie Prestige
(1991)
Parijs, januari 1848. Beschuldigd
van de moord op de weduwe Samber vlucht Julie
naar Parijs... Bernard, die door twijfel en wroeging
wordt gekweld, grijpt de uitnodiging van zijn
neef Guizot aan om naar de hoofdstad te reizen.
Hij weet nog niet dat hij bij zijn zoektocht in
de voetsporen van zijn vader en van de spoken
van De Oorlog van de Ogen zal treden...
"Ik weet dat je zult komen", schreef
Julie voordat ze verdween...
Aantal genomineerde albums van Bernard Yslaire:
11/2296
Aantal genomineerde albums van Balac (=
Yann): 16/2296 |
|
|
|
De
samenwerking tussen Bernard Yslaire en Yann
duurde niet langer dan het eerste deel en de
pagina's 1 tot 3 en 26 tot 46 van deel 2, dat
Yann drie of vier keer heeft moeten herschrijven
van Yslaire. De reden voor het stopzetten van
hun gebundelde krachten was omdat ze allebei
anders tegen de serie aankeken. Yann zag het
eerder als een feuilleton en Yslaire als een
roman.Yann spande evenwel een proces aan tegen
uitgever Glénat en Yslaire. Hij eiste
dat Samber niet langer mocht uitgegeven
en gedistribueerd worden, op het eerste deel
na. De Franse rechtbank in eerste aanleg en
daarna het hof van beroep wezen zijn eisen af.
Maar toch moesten Glénat en Yslaire hem
een klein moreel bedrag betalen voor de uitgave
van de luxe-editie van deel 1 waarop zijn naam
door een drukfout was weggevallen. |
|
|
Van
dit album verscheen in 1996 een luxe-editie
dat weggelaten platen, extra of veranderde scènes,
schetsen, portretten en achtergrondinformatie
over de familie Samber bevatte. Het antropologische
essay "De Oorlog van de Ogen" van
het personage Hugo Samber sluit trouwens nauw
aan bij de werkelijke racistische theorieën
uit die tijd. |
|
|
|
|
|
|