|
|
Drie
Grijze Haren door René Hausman + Yann op nummer
992
Prachtig geaquarelleerd sprookje met venijnige
kantjes. Een prinses wordt geplaagd door grijze haren.
Geen enkel (tover)middel helpt, maar een van de brandstapel
geredde en nog nasmeulende tovenaar heeft de oplossing.
Hij leidt haar naar het beest Gyvulis die haar vernederend
verkracht om haar van haar grijze haren te verlossen.
Ze baart later in de bossen een zoon die wordt meegenomen
door haar vader. Maar er is ook een nakomertje, de vurige
Vaïva, die wordt gevonden door de vrouw Ragana.
Als volgroeide vrouw ondervindt Vaïva dat het bloed
kruipt waar het niet gaan kan en ze ontdekt haar afkomst.
Maar dan is het een en ander al te laat. |
|
|
|
|
|
Ragebol
1: De Droom van de Walvis door
Frank Pé + Bom
Dupuis (1987, HC), collectie Spotlight
Een verbazingwekkend aantal meeuwen
overspoelt de stad. Vele inwoners lijden aan slapeloosheid.
Ragebol schenkt er niet al te veel aandacht aan
tot hij een vreemde droom krijgt over zwemmende
vissen in het straatbeeld. Heeft het een wat te
maken met het ander? In een boekenwinkeltje ontdekt
Ragebol een boek uit 1929 met een gravure die
overeenkomt met Ragebols droom. De jongeling trekt
op onderzoek. Tegelijkertijd raakt het meisje
Catherine geïntrigeerd door de verwikkelingen.
Een ontmoeting is in de maak.
Aantal genomineerde albums van Frank Pé:
7/2296
Aantal genomineerde albums van Bom: 5/2296 |
|
|
|
Hoewel
De Droom van de Walvis Ragebols eerste
album is, beleeft Frank Pés rosse alter
ego in het weekblad Robbedoes een hoop
gags, kortverhalen en reportages uit de natuur
die vandaag nog steeds niet in album zijn verschenen.
Een dertiental van deze exploten verschijnen
in de loop van 1979 tot 1983. Aanvankelijk was
Ragebol ook echt bedoeld als een figuurtje dat
een rubriek over de natuur moest opvrolijken. |
|
|
Het
huis in de Brusselse Leopoldwijk bestond echt,
maar moest in 1998 plaats ruimen voor een nieuwe
wijk van de Europese Gemeenschap. Frank Pé
had zijn platen al getekend met de renovatiewerken
aan het Natuurhistorisch Museum in het Leopoldpark
toen er echte werken startten. De schuttingen
rond de werf kwamen als bij toeval op exact
dezelfde plaats terecht zoals Frank die tevoren
had getekend. Op een avond wandelde hij op de
werf rond en verzeilde in de makkelijk toegankelijke
kelders. Hij kwam eenzelfde doormidden gebroken
afvoerpijp tegen waar massaal water uitstroomde
(net zoals in de strip). Het water gutste in
een grote put in de grond. Frank kon niet achterhalen
waar het water in verdween... Een onderaardse
grot misschien? |
|
|
|
|
|
|