|
|
Levenskracht
door Will Eisner op nummer 987
De gevolgen van de beurscrach in 1929 somt
Will Eisner voor je op. Niet door zich te verlaten op
cijfertjes en grafieken, maar door het opvoeren van
getroffen individuen. Verhuizen van het platteland naar
de stad en omgekeerd, overal zien te overleven. In de
Bronx op Dropsie Avenue bleven de mensen waar ze waren
om te verdedigen wat ze nog hadden. |
|
|
|
|
|
Kermis
der Onsterfelijken door
Enki Bilal
Dargaud (1981, HC) / Big Balloon (1992, SC) /
Oog & Blik (1998, HC)
De
fascistische dictator Choublanc bestuurt in het
jaar 2023 het onafhankelijke Parijs waar vrouwen
tot baarmoeders zijn gereduceerd. Het aanvallen
van buurstaten beschouwt hij normaal. De ijdeltuit
kampt niet alleen met zijn uiterlijk, de aanstaande
verkiezingen en een complot binnen de veiligheidsdienst,
maar onderhandelt ook in het piramidevormige ruimteschip
dat boven de stad zweeft. De bewoners van de piramide,
een aantal Egyptische goden, doden hun tijd met
het spelen van spelletjes en maken zich zorgen
over de verdwijning van een van hen, de eigenzinnige
Horus. In ruil voor enorm veel brandstof vraagt
Choublanc niets minder dan het eeuwige leven wat
tot een patstelling leidt. Ondertussen schiet
het leger een ruimtecapsule neer met aan boord
de diepgevroren pacifist Nikopol.
Horus wekt Nikopol tot leven en verstopt zich
in hem voor zijn medegoden. Zijn uiteindelijke
doel is het plegen van een staatsgreep,
Aantal genomineerde albums van Enki Bilal: 11/2296 |
|
|
|
Tussen
De Falangisten van de Zwarte Orde en
De Jacht in de reeks Er Was eens
'n Voorbijganger kwam het album Kermis
der Onsterfelijken uit, gerealiseerd in
directe kleuren. Omdat Enki Bilal met Pierre
Christin een nieuwe alliantie aanging voor het
album De Jacht, besloot Bilal om zijn
vroegere tekenstijl opnieuw op te pikken. Maar
na anderhalve pagina inkt en klassieke inkleuring,
schakelde hij snel over op zijn nieuwe verworven
techniek met directe inkleuring. Hij volgde
zijn instinct. En dat bleef voortaan zo. |
|
|
De
roofvogelkoppen die in De Jacht her
en der opduiken op de achtergrond geven een
merkwaardige sfeer. Ze zijn een erfenis uit
Kermis der Onsterfelijken, het eerste
deel van de Nikopol-trilogie. Al was
dat aanvankelijk niet bedoeld als een serie. |
|
|
|
|
|
|