|
|
Baard
en Kale 21: De Dode Duiker door Will + Maurice Tillieux
op nummer 968
De verhaalstructuur van De Dode Duiker
heeft nog het meeste weg van een verhaal van Félix
door Maurice Tillieux. Niet moeilijk want hij bouwde
veel van zijn oude verhalen om tot nieuwe. In dit verhaal
vraagt een werknemer van gravin Kiki via notaris Sappel
om meer geld omdat hij wat op het spoor is op een onbekend
eiland in Polynesië. |
|
|
|
|
|
Gen
Barrevoets in Hiroshima 1: De Bom door
Keiji Nakazawa
Xtra (2005, SC)
Gen Nakaoka woont met zijn familie in de Japanse
stad Hiroshima. Het zijn harde tijden. De Tweede
Wereldoorlog woedt volop en de gewone burger tracht
met weinig voedsel te overleven. Het Japanse leger
krijgt voorrang en wie het daar niet mee eens
is, wordt als verrader beschouwd. Dit is het geval
bij Gens vader, een overtuigd pacifist. Zijn gezin
lijdt zwaar onder de pesterijen van de buren.
De oudste broer van Gen gaat zelfs naar het leger
— zeer tegen de zin van zijn vader —
om het gezin te bevrijden van het verradersstigma.
Gelukkig zijn er nog Gen en zijn broertje die
onverbeterlijke optimisten zijn en ondanks alle
ellende toch nog een glimlach op het gezicht van
hun familieleden weten te toveren. Maar dan valt
de bom...
Aantal
genomineerde albums van Keiji Nakazawa: 2/2296 |
|
|
|
Gen
Barrevoets in Hiroshima (Barefoot Gen
in het Engels) kan je met een beetje goede wil
vergelijken met de klassieker Maus
van Art Spiegelman, die trouwens het nawoord
schreef. De strip is een getuigenis en een aanklacht
tegen de gruwelen van een oorlog. Keiji Nakazawa
stelt niet alleen de Verenigde Staten in een
negatief daglicht. Hij klaagt ook het Japanse
regime tijdens de Tweede Wereldoorlog aan en
zelfs de gewone Japanse burger, die vaak racistisch
en niet solidair is, moet eraan geloven. In
zijn eigen toelichting concludeert Nakazawa:
"Mensen zijn dom". |
|
|
De
vader van Keiji Nakazawa was schilder van lakwerk
in traditioneel Japanse stijl. Hij was lid van
een theatergezelschap dat tegen de oorlog was
en stukken opvoerde als The Lower Depths
van Gorki. De gedachtepolitie arresteerde de
hele groep waardoor hij anderhalf jaar in de
gevangenis zat. Dankzij zijn vaders invloed
was Keiji Nakazawa altijd verzot op tekenen.
Na de oorlog las hij Osamu Tezuka's Shin-Takarajima
(Nieuw Schatteneiland) wat een grote
impact op de knaap betekende. Slaafs tekende
hij Tezuka's werk na en werd zo een stripfanaat.
Vanaf 1961 vogde hij zijn droom, trok naar Tokio
en publiceerde zijn eerste strip. Hij was nu
een professioneel mangaka. Een van deze strips
was het zesdelige Zwart dat over de
A-bom ging. Nog andere verhalen met hetzelfde
thema volgden vooraleer het tot het tiendelige
Gen Barrevoets in Horishima kwam. Dat
was in 1972. |
|
|
|
|
|
|