|
|
De
Hemel boven Brussel 2: ...[na afloop] door Bernar Yslaire
op nummer 913
Slot van het tweeluik met passages die met
enige schroom kunnen gelezen worden. De Brusselse Marokkaanse
Fadya verbergt onder haar T-shirt met No War erop een
gordel vol explosieven. Ze ontmoette in deel 1 Erwin
Engell Stern, een heuse engel, met wie ze een paar explosieve
climaxen beleeft. |
|
|
|
|
|
Peter
Pan 2: Opikanoba door Régis Loisel
Oranje / Blitz (1992, SC+HC),
collectie Delta / Arboris (2002, SC+HC)
Straatjongen Peter werd door het elfje Tinkelbel
opgehaald in Londen en meegenomen naar een geheimzinnig
eiland vol mythologische figuren dat belaagd wordt
door een gevaarlijke piraat. Peter moet de eilandbewoners
redden, al heeft niemand er een idee van hoe.
Door een foutje bij de landing komt Peter op het
piratenschip terecht en maakt kennis met de zeerovers.
Het piratenleven spreekt hem aanvankelijk wel
aan en hij besluit op het schip te blijven. Tijdens
een expeditie aan land proberen de eilandbewoners
Peter in handen te krijgen, maar het enige resultaat
is dat hun aanvoerder Pan door de piraten gevangen
genomen wordt. Een tweede expeditie loopt uit
op een dramatisch fiasco als een deel van de groep
terechtkomt in het gevreesde Opikanoba.
Aantal genomineerde albums van
Régis Loisel:
14/2296 |
|
|
|
Régis
Loisels favoriete scène uit Opikanoba
is het spel tussen Mug en Haak en dan vooral
het oversnijden van de keel van een van de piraten.
De beweging zit hier goed. Loisel wilde hier
erg precies in zijn zodat de lezer de baan van
het lemmet kon volgen in de lucht en langs zijn
keel. Op diezelfde plaat staat trouwens twee
keer dezelfde boot. Loisel heeft de eerste tekening
gefotokopieerd en het vlaggetje wat veranderd.
Hij kan geen boten tekenen, vindt hij. |
|
|
De
mist in dit album doet een beetje denken aan
de thriller Mist van Stephen King die
in 2008 als film werd uitgebracht. Daarin omhult
een mistbui een stad en snijdt alle personen
aan frieten. Régis Loisel heeft het gelezen,
maar wel lang na het afronden van Opikanoba.
De mist is een wederkerend middel in de literatuur
om psychologische terreur te zaaien. Het verschil
met King is dat Loisel er geen monsters aan
verbindt, maar eerder imaginaire angsten die
elk van de lezers uit de mist kan laten opdoemen.
Voor Loisel is dat ongetwijfeld de oorlogsveteraan
zonder armen uit zijn jeugd waar hij bang voor
was. Voor Peter Pan betekende zijn grootste
angst zijn moeder. Loisel beeldde het uitmuntend
uit in een horrorplaat waarin ze het geslacht
van een pasgeboren baby afbijt. |
|
|
|
|
|
|