|
|
Pacush Blues 7: Jefferson of het Bestaan Is een Pijn door Ptiluc op nummer 881
Een rat stelt vast dat de hele wereld ongrijpbaar
is en gaat op zoek naar het finale geluk. Dat geluk
kan enkel via de dood bereikt worden. Doorheen het album
maken we kennis met verschillende rattensoorten die
elk op hun manier filosoferen over het sterven en de
dood en dit soms ook ervaren. Gefilosofeer met ratten,
getekend voor het patent: Ptiluc. |
|
|
|
|
|
Op
Zoek naar de Tijdvogel 4: Het Ei van de Duisternis
door Régis Loisel + Serge Le Tendre
Dargaud (1988, 1995, 2000, SC),
Collectie Charlie Plus (1988)
In dit album loopt de queeste naar de Tijdvogel
ten einde. De meeste hoofdpersonages overkomt
iets belangrijks. Bulrog bijvoorbeeld krijgt de
Dolkoorts en moet een plotse keuze maken, een
keuze die nog voor de derde cyclus, die Régis
Loisel zelf wil tekenen, van belang zal zijn.
Maar het is toch vooral voor Bolster dat er een
formidabele verrassing is weggelegd.
Aantal genomineerde albums van
Régis Loisel:
14/2296
Aantal
genomineerde albums van Serge Le Tendre:
11/2296 |
|
|
|
Nogal
wat lezers en zelfs collega's als André
Juillard voelden zich verraden door de ontknoping
die de tandem Régis Loisel en Serge Le
Tendre voor hen in petto had. Scenarist Dieter
(Névé) maakte Le Tendre
zelfs uit. Andere lezers waren ronduit kwaad.
Maar er waren er ook die lieten weten dat ze
hadden gehuild, net zoals Loisel toen hij de
emotionele scènes op papier zette. De
uiteenlopende reacties vergeleek Loisel met
wat de Britse schrijver Arthur Conan Doyle overkwam
die zijn detective Sherlock Holmes liet vermoorden
door aartsvijand Moriarty. |
|
|
Na
Het Ei van de Duisternis waren de auteurs
uitgeput. Het was ook het einde van een lange
samenwerking. Bovendien verhuisde Loisel naar
Perros-Guirec wat de scheiding geografisch ook
al groter maakte. Er waren trouwens ook egoproblemen.
Er waren spanningen. Ondanks de beslissing om
te stoppen met de reeks, probeerde de uitgever
hen toch op andere gedachten te brengen. Régis
Loisel was categoriek, voor hem was het avontuur
gedaan. Hij wilde iets anders doen, Peter
Pan. Maar hij sloot niet uit om op een
dag terug te komen op Op Zoek naar de Tijdvogel.
Er stond niet voor niets "einde van het
eerste tijdperk" op de laatsta pagina.
Le Tendre creëerde vervolgens onder meer
Julius Antoine met verhalen die veel
dichter bij hem stonden. Hij zou ook nog het
lesje krijgen dat niet alle reeksen die hij
daarna schreef eenzelfde commercieel succes
kenden. In feite zelfs geen enkele. Pas de laatste
jaren lukte het hem wel met Chinaman.
Maar de vraag van het publiek en de uitgever
bleef aanhouden. De twee besloten om toch met
een nieuwe cyclus te beginnen, maar dan in het
geheim, zonder het iemand te laten weten. |
|
|
|
|
|
|