Pacush Blues 7: Jefferson of het Bestaan Is een Pijn door Ptiluc op nummer 881
Een rat stelt vast dat de hele wereld ongrijpbaar is en gaat op zoek naar het finale geluk. Dat geluk kan enkel via de dood bereikt worden. Doorheen het album maken we kennis met verschillende rattensoorten die elk op hun manier filosoferen over het sterven en de dood en dit soms ook ervaren. Gefilosofeer met ratten, getekend voor het patent: Ptiluc.
 
Op Zoek naar de Tijdvogel 4: Het Ei van de Duisternis door Régis Loisel + Serge Le Tendre
Dargaud (1988, 1995, 2000, SC), Collectie Charlie Plus (1988)

In dit album loopt de queeste naar de Tijdvogel ten einde. De meeste hoofdpersonages overkomt iets belangrijks. Bulrog bijvoorbeeld krijgt de Dolkoorts en moet een plotse keuze maken, een keuze die nog voor de derde cyclus, die Régis Loisel zelf wil tekenen, van belang zal zijn. Maar het is toch vooral voor Bolster dat er een formidabele verrassing is weggelegd.

Aantal genomineerde albums van Régis Loisel: 14/2296
Aantal genomineerde albums van Serge Le Tendre: 11/2296
Nogal wat lezers en zelfs collega's als André Juillard voelden zich verraden door de ontknoping die de tandem Régis Loisel en Serge Le Tendre voor hen in petto had. Scenarist Dieter (Névé) maakte Le Tendre zelfs uit. Andere lezers waren ronduit kwaad. Maar er waren er ook die lieten weten dat ze hadden gehuild, net zoals Loisel toen hij de emotionele scènes op papier zette. De uiteenlopende reacties vergeleek Loisel met wat de Britse schrijver Arthur Conan Doyle overkwam die zijn detective Sherlock Holmes liet vermoorden door aartsvijand Moriarty.
 
Na Het Ei van de Duisternis waren de auteurs uitgeput. Het was ook het einde van een lange samenwerking. Bovendien verhuisde Loisel naar Perros-Guirec wat de scheiding geografisch ook al groter maakte. Er waren trouwens ook egoproblemen. Er waren spanningen. Ondanks de beslissing om te stoppen met de reeks, probeerde de uitgever hen toch op andere gedachten te brengen. Régis Loisel was categoriek, voor hem was het avontuur gedaan. Hij wilde iets anders doen, Peter Pan. Maar hij sloot niet uit om op een dag terug te komen op Op Zoek naar de Tijdvogel. Er stond niet voor niets "einde van het eerste tijdperk" op de laatsta pagina. Le Tendre creëerde vervolgens onder meer Julius Antoine met verhalen die veel dichter bij hem stonden. Hij zou ook nog het lesje krijgen dat niet alle reeksen die hij daarna schreef eenzelfde commercieel succes kenden. In feite zelfs geen enkele. Pas de laatste jaren lukte het hem wel met Chinaman. Maar de vraag van het publiek en de uitgever bleef aanhouden. De twee besloten om toch met een nieuwe cyclus te beginnen, maar dan in het geheim, zonder het iemand te laten weten.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010