|
|
Pom
en Teddy 4: Alarm in Hollywood door François
Craenhals op nummer 844
Net zoals in De Koene Ridder staat
François Craenhaels in de jeugdserie Pom
en Teddy garant voor verzorgd tekenwerk met een
oerdegelijk avontuurlijk verhaal. Het twaalfjarige weesjongetje
Teddy en zijn ezeltje Pom zijn de titelhelden hoewel
de reeks veeleer draait rond Teddy en Maggy, eveneens
een twaalfjarige wees. Beide hebben een hechte band
en zijn werkzaam in het circus Tockburger. Omdat het
een rondreizend circus betreft, treffen we de helden
aan op diverse locaties, zo ook in Hollywood. |
|
|
|
|
|
De
Kinderen van de Wind 3: Handelspost Juda door
François Bourgeon
Oberon (1981, HC) / Big Balloon (1991, SC) / Casterman (1995, HC) / 12bis (2009, HC)
Na hun spectaculaire ontsnapping van het Engelse gevangenisschip zijn Hoël en De Saint Quentin met Isa, haar nieuwe vriendin Mary en haar vriend John naar Frankrijk gevlucht. In Nantes nam De Saint Quentin afscheid en ging de rest van het gezelschap aan boord van de Marie-Caroline op weg naar de Afrikaanse kust. Het jaar is 1871 en in Juda zullen ze geconfronteerd worden met de slavenhandel en de plaatselijke Franse bestuurders en handelaars. Isa houdt sinds het vertrek uit Nantes aantekeningen bij in een dagboek dat misschien nog kan dienen om tegenstanders van de slavenhandel te helpen. Tot nu toe leidden Isa en Mary een min of meer beschermd leventje. Pas in Handelspost Juda wordt definitief duidelijk dat niet alles wat ze verlangen ook onmiddellijk tot uitvoer wordt gebracht.
Aantal
genomineerde albums van François Bourgeon:
12/2296 |
|
|
|
Het album speelt zich deze keer op land af. François Bourgeon wilde met De Kinderen van de Wind namelijk niet per se een scheepvaartavontuur vertellen. In zijn verhaal staan nog steeds mensen centraal, geen boten. En of ze nu op zee zitten of ergens aan land gaan, is minder van belang. In Handelspost Juda kon hij de omgang met slaven niet onvermeld laten, het zijn voor het verhaal essentiële gebeurtenissen. En dan nog verweet men hem dat hij de periode van de slavenrij niet uitgebreid genoeg beschreef. |
|
|
Voor Handelspost Juda dook François Bourgeon in de archieven van het voormalige Franse ministerie van de Koloniën waar hij inzage had op het officiële grondplan van het Franse fort uit de negentiende eeuw. De vandaag al lang vernietigde handelspost bouwde hij in het klein na, compleet met bomen en kanonnen op de hoekomwallingen. Deze maquette kon hij gebruiken om vanuit alle mogelijke perspectieven en onder verschillende lichtinvallen na te tekenen. |
|
|
|
|
|
|