|
|
Lucky
Luke 19: Naijver in Painful Gulch door Morris + René
Goscinny op nummer 817
Zeer sterk komisch verhaal waarin Lucky LUke
op weg naar het westen het stadje Painful Gulch passeert.
Hij wordt er lastiggevallen door mannen die zijn oren
en zijn neus willen zien. Er blijkt om een vete te heersen
tussen twee families, de O'Hara's en de O'Timmins. De
O'Hara's hebben allemaal schotels van oren en alle telgen
van de O'Timmins hebben een grote rode neus. Op die
manier herkennen ze elkaar. Op verzoek van de rest van
de bevolking van Painful Gulch probeert Lucky Luke te
bemiddelen, maar zijn pogingen halen niets uit. Ook
het organiseren van een feest, waarbij de O'Hara's en
de O'Timmins afwisselend de prijzen winnen, blijkt niet
te helpen. Hardere maatregelen zijn aan de orde. |
|
|
|
|
|
De
Blauwbloezen 6: De Nor in Robertsonville door
Willy Lambil + Raoul Cauvin
Dupuis (1975, 1985, 1988, SC+HC),
collectie Starstrip (1988)
Sergeant Chesterfield en korporaal Blutch worden
door de zuidelijken gepakt en als krijgsgevangenen
ondergebracht in de nor in Robertsonville. Bewaker
Kakkerlak houdt de gevangenen in het gareelmet
een repressief bewind. Het gekende noordelijke
duo komt binnen de kortste keer in aanvaring met
het sujet. Wat volgt zijn vele pogingen om uit
het kamp te ontsnappen (een keertje zelfs verkleed
als vrouwen). Ze worden echter telkens bij de
lurven gevat.
Aantal
genomineerde albums van Willy Lambil: 15/2296
Aantal genomineerde albums van Raoul Cauvin:
27/2296 |
|
|
|
Al
op de cover is te zien dat sergeant Chesterfield
vastzit in de prikkeldraad, maar die bestond
toen nog niet. Prikkeldraad werd pas rond 1880
geïntroduceerd. De Amerikaanse Burgeroorlog
vond plaats van 1861 tot 1865. Robertsonville
is geïnspireerd op het kamp Andersonville
in Georgia, dat tussen midden 1863 en midden
1864 dienst deed. |
|
|
Dit
album verscheen ook als pocketuitgave in de
collectie Starstrip van Dupuis. De
bedoeling was om het Franse succes van dergelijke
pockets na te jagen, maar na vijf albums (er
verschenen nog een album van Natasja,
twee van Guust Flater en eentje van
Yoko Tsuno) werd het concept gestaakt.
Voor deze pocketuitgave werden alle pagina's
gehermonteerd, verknipt, uit elkaar getrokken
en kende nog een aantal verminkingen meer. |
|
|
|
|
|
|