|
|
Birma door Guy Delisle op nummer
783
Birma is het Nederlandstalig debuut van de Frans sprekende Canadees (afkomstig uit Québec) Guy Delisle. Eerder al maakte hij kinderboeken en de grafische romans Shenzhen en het eveneens vertaalde Pyongyang over zijn jaren als supervisor in Aziatische tekenfilmstudio's in China waar hij instond voor de productie van onder meer de Papyrus-tekenfilmserie en Noord-Korea. Birma vertelt over zijn keuze om zijn vrouw, die bij Artsen Zonder Grenzen werkzaam is als projectleidster, te volgen. Helaas niet naar Guatemala, zoals eerst gedacht, maar naar Myanmar, het huidige Birma. Daar moet zij mobiele klinieken in de jungle begeleiden. Guy zou instaan voor de zorg op baby Louis. De hoofdstad Rangoon is het speelveld waar hij de meeste tijd doorbrengt. Zijn vrouw vergezellen is niet altijd aan de orde. Daar moet een hele paperassenwinkel aan te pas komen. Tot nader orde is Birma nog steeds een dictactuur na een militaire junta. Maar Guy beseft maar al te goed dat zijn verblijf van korte duur is. Met het 272 pagina's tellende album ben je verzekerd van een lange leesbeurt en krijg je een aardig beeld van Birma anno nu. |
|
|
|
|
|
Coma
1: Vincent door Steven Dupré
Glénat (2002, HC), collectie Grafica
De jongen Vincent komt terecht in een bos, samen met een groep andere kinderen. Hoe hij in het bos is geraakt, weet hij niet, maar hij begrijpt snel wat het bos eigenlijk voorstelt. Maar dat is niet zijn enige zorg. De groep moet voortdurend op de hoede zijn voor de 'prikkers', monsters die personen doen verdwijnen. Bovendien blijkt de leider van de groep een etter te zijn die de mooie Dana wel ziet zitten.
Aantal
genomineerde albums van Steven Dupré: 7/2296 |
|
|
|
Steven
Dupré kreeg het idee voor Coma
eind jaren 1980 wanneer een persoon veel te
laat op een afspraak aankwam. Gevraagd waar
die persoon dan wel was als reden voor zijn
late komst, gaf hij op: "Wel, in coma,
hé". Duprés radertjes draaiden
in werking en hij proefde de internationale
klank van het woord "coma". Volgens
hem was er nooit eerder iemand geweest die een
comateuze toestand als een locatie opvatte.
Wanneer Standaard Uitgeverij hem vroeg eens
iets anders te maken dan Sarah & Robin,
kwam hij met Coma op de proppen. Maar
het project belandde alsnog in de spreekwoordelijke
kluis van de uitgever. Daar bleef het enkele
jaren liggen en kwam er pas uit na het nodige
juridische getouwtrek om de rechten terug te
krijgen. |
|
|
Een
specialisatie van Steven Dupré is het
tekenen van bomen en bossen wat hem heel goed
uitkwam voor Coma. Zijn hand is ook
te herkennen in Sam deel 6 en 7 van
Jan Bosschaert en Marc Legendre. Hij verzorgde
het inktwerk en het uitwerken van decors waarin
veel gebladerte en grassprietjes voorkwamen. |
|
|
|
|
|
|