|
|
Rendez-Vous
in Sevenoaks door Jean-Claude Floc'h + François
Rivière op nummer 778
24 april 1949, schrijver-journalist Georges
Croft staat op het punt zijn dagtaak te beëindigen.
Hij bezoekt nog een boekhandel om er de laatste aanwinsten
te monsteren. Zijn oog valt op het boek Nightmares
uit 1926. Terwijl hij het boek doorbladert, krijgt Georges
meer en meer de onaangename gewaarwording dat alle personages
en alle intriges woord voor woord dezelfde zijn als
het boek waar hij aan werkt. Hij trekt vervolgens op
onderzoek naar de achtergrond van het boek. De tekenstijl
van Jean-Claude Floc'h is een klare lijn pur sang. Mooi!
En zeer intrigerend, zeer British verteld. |
|
|
|
|
|
Het
Uitstel 2 door Jean-Pierre Gibrat
Dupuis (2000, HC), collectie Vrije
Vlucht
Doodgewaand worden heeft voordelen, maar ook nadelen.
Julien Sarlat weet er alles van. Vanuit het zolderraam
in het huis van de dorpsonderwijzer, die is opgepakt
door militieleden, kijkt hij naar zijn eigen begrafenis.
Dood én voyeur is hij nu. Allebei tegen
wil en dank. Hoe zal deze bizarre situatie uiteindelijk
aflopen? Het woord ‘uitstel’ krijgt
aan het slot van dit tweede en laatste deel een
indringende en onverwachte betekenis.
Aantal
genomineerde albums van Jean-Pierre Gibrat: 5/2296 |
|
|
|
De
mooie Cécile Cadrieux uit het tweeluik
Het Uitstel is een vrouw die vele
mannelijke lezers vast eens in het echt zouden
willen ontmoeten. In een bepaalde mate kan dat
want voor haar looks baseerde Jean-Pierre Gibrat
zich gedeeltelijk op zijn eigen echtgenote Claudine.
De laatste jaren echter hult hij zich liever
in stilzwijgen wat de voorbeeldvrouw voor Cécile
betreft. Een vleugje mysterie vindt hij wel
gepast. |
|
|
Het
Uitstel was een instantsucces. Het won
een aantal prijzen op voornamelijk Franse stripfestivals,
maar bovenal was de stevige verkoop de grootste
beloning. Van Het Uitstel raakten zo'n
honderdduizend exemplaren verkocht... per deel
van het tweeluik! Het is dan ook een van de
absolute verkooptoppers van de collectie Vrije
Vlucht. |
|
|
|
|
|
|