De Duivels van Alexia 1: De Erfenis door Benoît Ers + Dugomier op nummer 775
Start van een occulte thriller over een stagiaire die bij het CRPS (Centrum voor Research naar Paranormaliteit en Satanisme) komt werken. Zij is een hoogebegaafde exorciste. Haar uitdaging bestaat in het bestrijden van bovenatuurlijke verschijnselen die een bedreiging vormen voor het evenwicht op onze planeet, maar zelf vomt ze ook een bedreiging voor het CRPS. Deze reeks werd helaas niet voltooid in vertaling.
 
Over de Grenzen van de Tijd... 1 door Olivier Pont + Georges Abolin / Olivier Pont
Dargaud (2003, SC)

William is tien als hij met zijn ouders verhuist van het grauwe Londen naar het Italiaanse Barellito. Daar, aan het begin van de twintigste eeuw in dat kleine vissersdorpje, is de industriële revolutie nog veraf. Niet te verwonderen dat de komst van de Engelsen en hun moderne ideeën voor onderhuidse spanningen zorgt in de dorpsgemeenschap. Maar dat kan de kleine William geen moer schelen. Voor hem gaat een totaal nieuwe wereld open. Een wereld van zon, vrijheid en vooral nieuwe vrienden. Paolo, Nino en de bizarre Lisa. Vier kinderen, enkel verbonden door de ontwapenende glimlach van Lisa en het feit dat ze op dezelfde dag geboren zijn. Enkel als ze er ‘s nachts op uit trekken om vreemde kruiden te roken, komt er enig avontuur in hun bestaan. In hun roes beleven ze immers steevast dezelfde vreemde hallucinaties. En zo kabbelt de zomer ongemerkt voorbij.

Aantal genomineerde albums van Olivier Pont: 3/2296
Aantal genomineerde albums van Georges Abolin: 3/2296
Op tienjarige leeftijd verhuisde Olivier Pont van de voorsteden van Parijs naar St. Laurent du Var in de Alpen in het zuiden van Frankrijk. Daar ontmoette hij Georges Abolin. Ook hij was verzot op tekenen. Die gemeenschappelijke passie verbond hen en het maakte van hen vrienden voor het leven. Ze tekenden hun schoolschriften vol en wilden allebei strips maken. Tekeningen van hen genoten de eer om op de deur van de klas te mogen hangen.
 
Olivier Pont en Georges Abolin doorliepen dezelfde scholen en ontwikkelden een fascinatie voor animatie, tekenfilms. Ze wilden werken voor Disney, maar op dat moment nam de studio geen jonge Europeanen aan. Gelukkig voor het duo werd in Londen het gloednieuwe Amblimation (eigendom van Universal Studios) opgericht, die met Steven Spielberg een alliantie aanging. Zo konden ze tekenen voor de Fievel-sequel Fievel, An American Tail: Fievel Goes West en We're Back!: A Dinosaur's Story, twee tekenfilms van Don Bluth. De eerste twee maanden waren ze inbetweeners waarbij ze niets meer moesten doen dan alle fases te tekenen tussen twee sleutelbewegingen. Grafisch geen grote uitdaging, maar ze klommen snel op tot assistenten. Dat betekende dat ze de potloodtekeningen van de animators mochten inkten, rekening houdend met de stijl van de tekenfilm. Acht maanden later waren ze volwaardig animators, eerst op juniorniveau, vervolgens als senior. Heel wat tijd later bereikten ze het niveau van supervisor. Na drie jaar hield Pont ermee op want hij won een tekenwedstrijd dat voor hem de kans op een gepubliceerde strip betekende.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010