De Kiekeboes 17: Fanny Girl door Merho op nummer 743
Fanny krijgt de kans om in een film van de beroemde regisseur Max Condé te spelen. Ze merkt spoedig dat niet alleen op de filmset, maar vooral achter de coulissen jaloezie, aanslagen, ontvoeringen en corruptie hoogtij vieren. Volgens een stripwinkelier met meer dan dertig jaar ervaring betekende dit album de definitieve doorbraak van de reeks. Daar zal Fanny wel mee de oorzaak van geweest zijn.
 
Jaguar 1: Het Visoen door Jan Bosschaert + Jean Dufaux
Casterman (2001, 2002, SC+HC)

Ergens ver weg op een planeet staat midden in de jungle een Maya-stad bevolkt door Amazones. In deze vrouwenwereld is er maar één groep mannen: de priesters. Zij alleen mogen voor nakomelingen zorgen. De jongens zijn voorbestemd om in priesterschap te leven en de meisjes in afzonderlijke genootschappen. Oonah heeft een tweeling gebaard. Ze laat een van de kinderen offeren en de andere verstopt ze. Oonah vlucht samen met haar baby naar het bos waar de conquistadores onder leiding van de god Sarango haar doden. Zij nemen haar kind mee en keren terug naar hun basis, een ruimteschip midden in de jungle. Vreemd genoeg interfereert deze wereld met onze hedendaagse wereld.

Aantal genomineerde albums van Jan Bosschaert: 12/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Dufaux: 58/2296
François Schuiten zei op een dag tegen Jan Bosschaert: "De strips die je maakt, dat is allemaal rommel". Schuiten, die toen net zoals Bosschaert strips publiceerde in het maandblad Wordt Vervolgd, zag een map met schilderijen en zei: "Maak op die manier een strip, dat is nog nooit eerder gedaan" en ook nog dat het geen zin heeft om schilderijen te maken. Dus begonnen Marc Legendre en Bosschaert vol goede moed aan een anderssoortige strip: Salto Mortale waarvan het eerste album de werktitel Kalima droeg. Maar in een map met oude schetsen viel Legendres oog op reclamevoorbereidende illustraties voor jeansoveralls. Legendre werd op slag verliefd op een van de meisjes. Sam was geboren.
 
Het project Kalima circuleerde bij Standaard Uitgeverij waar het in hardcover en op groot formaat moest verschijnen. Maar op verschillende momenten uitten de auteurs hun twijfels over de haalbaarheid van de niet-traditionele strip. Het project stopte na een zevental pagina's. Bij een Franse uitgever zou het wel haalbaar zijn. Toevallig had Casterman eind jaren 1990 na een reeks overnames nood aan nieuwe reeksen. Jan Bosschaert werd gecontacteerd en hij werd voorgesteld aan Jean Dufaux. Bij een eerste contact toonde Bosschaert de eerste platen van Kalima. Dufaux baseerde zijn scenario op de allereerste prent van dit project. De start met de scène aan de trap is identiek. Op het schutblad van de hardcovereditie prijkt de originele tekening van zovele jaren terug. Ook de pre-Colombiaanse setting was het idee van Bosschaert. Het verhaal van Kalima was een dagboek, bijgehouden door een journaliste die via opgravingen in een andere, parallelle wereld terechtkomt.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010