Kapitein Scharlaken door Emmanuel Guibert + David B. op nummer 711
Voor hun gezamenlijke one-shot Kapitein Scharlaken zochten Emmanuel Guibert (De Fotograaf) en David B. (Vallende Ziekte) inspiratie bij de negentiende-eeuwse Franse schrijver Marcel Schwob. David B. liet de imaginaire kapitein al eerder opdraven in twee niet-vertaalde albums van hem. Met basale aquarelkleuren voor de personages en vervuilde tinten voor de uitwerking van de decors toog Guibert aan het werk om de sinistere avonturen over de kapitein met het gouden masker te vertellen. Hij is een man van eer, maar zwiept niettemin met de sabel als de situatie daarom vraagt. Achter zijn gouden masker verbergt hij een luguber geheim.
 

Het Besloten Land door Jacques Tardi + Jean-Claude Forest
Casterman (1983, 2003, SC+HC), collectie Wordt Vervolgd Romans (1983)

In een door een netwerk van hoge muren verdeeld eiland regeert Arthur Toch over zijn eigendom. Door erfeniskwesties en verdeeldheid resteren hem echter niets anders dan de bovenkant van de vele muren. Hij opereert de toegangspoorten, wat zowel een taak is als een middel voor het uitoefenen en misbruiken van macht. Veel vrienden maakt hij hier niet door, al zeker niet omdat hij ijvert voor het terugwinnen van de familie-eigendommen. Op de koop toe wordt hij verliefd op de dochter van een van zijn vijanden. Het Besloten Land is zowat een absurde allegorie op de politiek, het kapitaal en misschien de maatschappij in het algemeen.

Aantal genomineerde albums van Jacques Tardi: 25/2296
Aantal genomineerde albums van Jean-Claude Forest: 3/2296

Het Besloten Land werd in twaalf afleveringen voorgepubliceerd vanaf het eerste nummer van het maandblad (À Suivre) (en dus niet in Wordt Vervolgd dat pas later op de markt kwam). Het verhaal verscheen als een van de eerste albums in de collectie Wordt Vervolgd Romans van Casterman. De Franse critici lustten dit album niet. Ze vonden de 164 pagina's te lang. Maar dat lange verhalen wel degelijk boeiend kunnen zijn, bewezen albums in de grootorde van De Ballade van de Zilte Zee van Italiaan Hugo Pratt en De Dorpsgek van Schoonvergeten van de Belg Didier Comès.
 
Tijdens de voorpublicatie kreeg Jacques Tardi ruzie met Jean-Paul Mougin, hoofdredacteur van (À Suivre). De voorpublicatie eiste dat er elke maand een tiental pagina's konden gepubliceerd worden. Omdat het om een buitenmaats lang verhaal ging en omdat Tardi geen enkele voorsprong had, zat Mougin hem regelmatig op de hielen om hem op de deadline te wijzen. Tardi kreeg liever wat meer tijd en een ruimere deadline. Daar tegenover stond dat uitgevers steeds open stonden voor zijn albumprojecten.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010