|
|
Roodhaar
1: Zwavel en Vlees door Mohamed Aouamri + Brice Tarvel
op nummer 707
Heksenstreken bij een sexy roodharig meisje.
Maar daar haalt ze geen voordeel uit. Ze wordt vogelvrij
verklaard door de Inquisitie en terdoodveroordeeld door
de geobsedeerde kasteelheer van Mortepierre. Het lot
van een niet altijd onschuldig zigeunermeisje in de
duistere middeleeuwen. |
|
|
|
|
|
Suske
en Wiske 150: Het Spaanse Spook door
Willy Vandersteen
Standaard Uitgeverij (1952, 1974,
1977, 1983, 1990, 1993, 2004, SC+HC)
Lambik, Suske en Wiske willen nagaan of het
schilderij Boerenbruiloft van Pieter
Bruegel elke nacht écht wordt betoverd
door een schim. Het Spaanse spook Don Persilos
y Vigoramba neemt het trio mee in de tijd naar
het Brabant van de zestiende eeuw. Ze zullen
er de strijd aanbinden tegen de Spaanse bezetter
en de hatelijke hertog van Alva. Willy
Vandersteen hield aan Het Spaanse Spook
de bijnaam "De Bruegel van het beeldverhaal"
over. Hergé kende hem deze bijnaam toe.
Aantal
genomineerde albums van Willy Vandersteen: 67/2296 |
|
|
|
Willy
Vandersteen solliciteerde zelf al eens spontaan
om voor het weekblad Kuifje te mogen
werken, maar Hergé antwoordde negatief
omdat hij zijn tekeningen te karikaturaal en
zijn verhalen te ongeloofwaardig vond. In 1948
was het Hergé die Vandersteen contacteerde.
De Vlaamse editie van Kuifje, dat sinds
1946 verscheen, raakte maar niet van de grond
en daarom deed Hergé een beroep op de
toen al populaire Vandersteen. Op 16 september
1948 verscheen de eerste episode van Het
Spaanse Spook in het weekblad. |
|
|
Toen
Willy Vandersteen de eerste platen aan artistiek
directeur Hergé toonde, droeg hij Vandersteen
op om zijn tekenstijl aan te passen: minder
volks, minder vulgair en binnen de principes
van Hergés Klare Lijn. Eigenlijk moest
hij alles hertekenen want de figuren bleven
niet gelijk in elk prentje, er was een algemeen
gebrek aan perspectief, het verhaal miste structuur.
Er verscheen in Kuifje slechts één
pagina per week waardoor Vandersteen meer aandacht
kon besteden aan de tekeningen en tegelijk zijn
Suske en Wiske-productie voor de kranten
kon handhaven. De burgerlijke metamorfose voerde
Vandersteen door op plaat 13. Wiske had voortaan
blonde krullen voor zolang de reeks liep in
het weekblad, Lambik kreeg verstand en manieren
terwijl tante Sidonia en Jerom niet mochten
meedoen. |
|
|
|
|
|
|