De Oorlog van de Sambers: Hugo & Iris 2: Hefst 1830 door Jean Bastide / Vincent Mézil + Bernard Yslaire op nummer 704
Deze eerste prequelcyclus van Samber heeft de ontmoeting en de verdere relatie van Hugo Samber en de veeleisende actrice annex courtisane Iris, de vrouw met de mysterieuze rode ogen, als onderwerp. De Oorlog van de Sambers is onversneden drama van een hoog en appetijtelijk, literair niveau. Voor de prentjes bij de tekst zorgt een uitzonderlijk getalenteerd, jong, Frans tekenaarsduo dat à la Stanley Kubrick voor diens film Barry Lyndon alle onnatuurlijke licht weert. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van een flauw daglicht, de sombere schemer en flakkerend kaarslicht. Ja, die belichting is een kenschetsende eigenschap van Jean Bastide en Vincent Mézil. De stemmige, melancholische sfeer is een ondersteuning voor de scènes die Bernard Yslaire voor hen bednekt.
 

Durango 1: Sterven als een Hond in de Sneeuw door Yves Swolfs
Uitgeverij Archers (1981, 1984, SC+HC), Collectie Wild Wild West / Dargaud (1988, SC) / Arboris (1998, SC+HC)

Een wanhoopsbrief van zijn broer Harry overhaalt Durango naar White Valley af te zakken. Daar zwaait de oppermachtige senator Howlette de plak. Zijn terreurbewind heeft al een groot aantal onschuldige slachtoffers geëist en de burgers beginnen te beseffen dat dit geweld alleen met nog meer geweld kan bestreden worden. Durango is daar de geknipte man voor.

Aantal genomineerde albums van Yves Swolfs: 21/2296

In het blad Le 9e Rêve van Sint-Lucas publiceerde Yves Swolfs tijdens zijn schoolperiode al een westernkortverhaal. Na het behalen van zijn diploma waagde hij zich in 1979 aan zijn eerste volwaardig album: Durango. Een geijkte omweg via kortverhalen in Kuifje of Robbedoes sloeg hij dzaarmee glansrijk over. De gewelddadige reeks werd een instantsucces bij Archers. Het eerste deel raakte in één week volledig uitverkocht. Minder bekend is dat een jaar vóór het eerste album van Durango, een eerste versie verscheen in de Franse collectie Sexstar waarin geweld en een beetje bloot niet geschuwd werden. Dit eerste verhaal, een soort nulnummer, heette Viol à Grey Rock (Verkrachting in Grey Rock). De uitgever was Archers, tevens de latere uitgever van Durango. Het was pulp zoals er in die periode wel meer verscheen, dikwijls nog erotischer, zelfs pornografischer, van aard.
Voor het echte eerste album van Durango hertekende Swolfs de Sexstar-uitgave. Het scenario bleef nagenoeg ongewijzigd. De expliciete seksscènes werden uiteraard geschrapt. Zo was het meer geschikt voor een groter publiek.
 
Hoewel Yves Swolfs zijn liefde voor de films van Sergio Leone en Solima niet verstopte en enige inspiratie zelfs toegaf, beschuldigde de Nederlandse filmcriticus Pieter van Lierop na het verschijnen van deel 1 Swolfs ervan een andere spaghettiwestern te hebben geplagieerd, eentje van Sergio Corbucci, toevallig wel Swolfs' favoriete regisseur. Corbucci's film Il Grande Silenzio (The Great Silence) uit 1968 heeft inderdaad een meer dan gelijkaardige sfeer. Bovendien staat in het album op een kruis op een kerkhof de verwijzing "Silence". De filmaffiche van Corbucci's Django uit 1968 is dan weer bijna een foto van een gemiddeld Durango-album. Kleur, sfeer, houding, kortom: nagetekend.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010