Rork 6: De Afdaling door Andreas op nummer 702
Een kosmisch album waarin Rork vooral met zichzelf wordt geconfronteerd. Er werd nog maar zelden zo geëxperimenteerd met de opmaak van een pagina als in dit album. De vlucht van Rork, de zon, de ritmische afdaling in de sneeuw, de talloze miniportretten,... Mindblowing!
 

De Aasgieren 1 door Enrico Marini + Jean Dufaux
Dargaud (1998, 2001, SC+HC)

In New York vallen de eerste doden. Steevast slachtoffers van zus Camilla en broer Drago, twee genadeloze aasgieren van de zuiverste soort. Beiden bloedmooi, maar ijskoud als het lemmet van hun vaders zwaard. Toen hun vader vermoord werd door de andere vampiers, omdat hij zijn oude levenswijze niet wou opgeven, zwoeren ze elke onsterfelijke te doden. De enige die hen kan stoppen is een andere half vampier/half mens. En die aasgier wordt gevonden... Daarnaast zijn er nog de anderen, de gewone mensen, de stervelingen. Onder hen inspecteur Vicky Leonore en haar assistent Benito Spiaggi, agenten die deze raadselachtige moorden onderzoeken. Spoedig komen ook zij in de ban van het verraad, de macabere feesten en de smerige intriges.

Aantal genomineerde albums van Enrico Marini: 16/2296
Aantal genomineerde albums van Jean Dufaux: 58/2296

Tussen De Ster van de Woestijn en De Schorpioen bevindt zich De Aasgieren. Jean Dufaux wist Enrico Marini hiervoor te overhalen voor het creëren van een nieuwe serie. Hij sprak over vampiers, maar niet in het genre van de klassieke Dracula-verhalen. Marini zag dit volledig zitten. Oorspronkelijk zag hij het wel anders voor zich dan wat de serie later is geworden. Op voorhand reisde de tekenaar naar New York waar hij zo’n achthonderd foto’s nam die moesten dienen om Dufaux te inspireren en die bijgevolg konden dienen als hulp bij het tekenen. De scenarist gebruikte er echter niet meer dan twee!
 
De latex- en leren pakjes van de vampiers springen in het oog. Enrico Marini koos ze specifiek omdat hij ze prima vond staan bij dergelijke creaturen. De (on)bewuste inspiratie van Blade en The Matrix lag er nogal dik op. Maar voor Marini mocht Jean Dufaux zelfs nog verder gaan in zijn scenario’s en de richting uitgaan van het fetisjisme en het sadomasochisme.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010