Indian Summer integraal door Milo Manara + Hugo Pratt op nummer 671
Ten tijde van de Amerikaanse kolonisatie door de eerste pelgrims staat een bizar samengesteld gezin met wederzijdse ongezonde relaties (incest, ja) tegenover de puriteinse dorpsgenoten. Pas gevaarlijk wordt het als de indianen zich roeren en de hypocriete Pilgrim Black opduikt. De verdediging "Gebaseerd op ware feiten" mocht indertijd niet baten: bepaalde expliciete scènes, waaronder een verkrachting, werden onder andere in Italië gecensureerd en na verder onderzoek bleken de auteurs wel zeer veel uit de duim gezogen te hebben. Niettemin blijft dit een bescheiden klassieker.
 

De Teenloze Adelaar door Lax
Dupuis (2005, HC), collectie Vrije Vlucht

Amédée Fario is een vreemde kerel. Een idealist, nooit te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken en met één grote passie: ooit deelnemen aan de Tour de France. Om geld te verdienen en tegelijk in conditie te blijven, wordt Fario drager. Hij beklimt dag na dag de Pic du Midi, om in het observatorium op de top allerhande goederen af te leveren. De tegenslagen stapelen zich echter op en tijdens een kerstnacht slaat het noodlot toe. Amédée komt ten val en bij zijn thuiskomst moeten zijn bevroren tenen geamputeerd worden. Toch zet de man door om zijn droom te verwezenlijken. Hij slaagt in zijn opzet en plaatst al snel zijn gehalveerde zool in de voetsporen van Petit-Breton, Lapize, Garrigou,... en net als alle groten verdient hij een klok van een bijnaam. Fario treedt de herinnering in als De Teenloze Adelaar, zowat vijftien jaar vóór die andere adelaar, de grootste klimmer aller tijden, Bahamontes, in Toledo zal worden geboren...

Aantal genomineerde albums van Lax: 9/2296

Het idee voor De Teenloze Adelaar kwam door een bezoek aan het Pic du Midi in 2002 waar Lax een documentaire zag over de bouw van een observatorium door artilleristen van het veertiende regiment van Tarbes. Tijdens de zomers van 1906 en 1907 droegen deze brutekrachten op hun rug alle benodigde materiaal voor de constructie, de functie die zijn held Amédée Fario ook uitoefent. Op twee passen daarvan bevindt zich de Tourmalet-col. In 1910 zou het de eerste col worden van meer dan tweeduizend meter hoog die in de Tour de France werd aangedaan. Lax heeft die zelf ook meer dan een keer beklommen. Hij omschrijft zichzelf als een wielerbeoefenaar en geen wielertoerist. Twee keer per week kan je hem op de fiets aantreffen in de buurt van de opgeknapte boerderij op het platteland waar hij woont. Hij rijdt ritjes van honderd kilometer en maalt tussen de vierduizend à zesduizend kilometer per jaar. Voor hem is het een middel om stoom af te laten en in de natuur te vertoeven. In juli 2008 deed hij mee in een Tour de France-etappe voor amateurs van Pau naar Hautacam met de Tourmalet op het parcours.
 
Lax' mening over zevenvoudig Tour-winnaar Lance Armstrong loog er niet om: "Een bionische robot van wie het scenario te veel op voorhand is geschreven. Elke generatie heeft zijn coureurs die uit het lot springen en de anderen domineren. Maar deze dromenjagers op de weg waren soms net zo saai als Armstrong". Zijn favoriete kampioenen zijn de Belg Eddy Merckx en Fransman Bernard Hinault. Voor de Spanjaard Miguel Indurain heeft hij ook een boon. Hij doet hem denken aan Faber uit 1910: zwaar, massief en nochtans een klimmer zoals een god. "Een mysterie van de natuur", zoals Lax hem omschreef. De Italiaan Fausto Coppi voegde hij ook nog toe aan zijn eregalerij. Net als Coppi's carrière er helemaal anders had kunnen uitzien zonder dat de Tweede Wereldoorlog dat verstoorde, houdt Lax van grote conflicten die het lot van individuelen op een ander spoor brachten. In 1998 kon hij op scenario van Frank Guiroud al een eerste keer de absurditeit van een oorlog aantonen in het Vrije Vlucht-tweeluik Azrayen'. De Eerste Wereldoorlog zorgt eveneens voor roet in het eten van Amédée.
 


© De Stripspeciaalzaak 2010