|
|
Axel Moonshine 1: De Zwerver van de Kosmos door Julio
Ribera + Christian Godard op nummer 660
Start van een groots en bijwijlen complex sf-epos
dat het hoofdpersonage Axel Moonshine tot in de verste
uithoeken van het heelal en in talloze melkwegen brengt.
Dat deed hij aanvankelijk in functie van grootbemiddelaar
voor Het Gilde, het grootste rijk uit de geschiedenis
van de mensheid, om geschillen tussen planeten te helpen
beslechten. Hij viel in ongenade door Het Gilde en werd
door de instantie vogelvrij verklaard omdat hij het
derde gebod overtrad: "Gij zult nimmer de poorten
van de slaap binnengaan". Axel bouwde namelijk
een droomvertaler. Nu zit de purperen garde van Het
Gilde 'm achterna. Ontsnappen kon hij met het door zijn
vader ontworpen ruimteschip de Zilveren Dolfijn. Musky,
koningskind van de Eternauten vergezelt 'm nu zowat
overal en altijd. Een lange reeks van confrontaties,
verre reizen en bizarre ontmoetingen in soms extreem
rare situaties wachten 'm. |
|
|
|
|
|
Alim
de Leerlooier 1: Het Geheim van de Zee door
Virginie Augustin + Wilfrid Lupano
Silvester (2007, HC)
Ergens in een imaginaire wereld die doet denken
aan de verhalen van Duizend en één
Nacht. De kasteloze Alim en zijn dochtertje
Bul worden onder de knoet gehouden door de vertegenwoordigers
van een ware theocratie. Op een dag vindt Alim
het bewijs dat het geloof van hun hele maatschappij
is gebouwd op een leugen: de aanbeden Jesameth
is helemaal niet op de berg van de goden geraakt.
Tenzij die berg in de maag van een sirene zit,
natuurlijk, want het is daarin dat Alim de wapenuitrusting
van de grote profeet vindt. In eerste instantie
weet Alim niet goed wat hij met zijn ontdekking
moet aanvangen, maar de kinderlijke onschuld
van Bul brengt de gebeurtenissen in een stroomversnelling.
Aantal
genomineerde albums van Virginie Augustin:
3/2296
Aantal
genomineerde albums van Wilfrid Lupano:
3/2296 |
|
|
|
Als
tekenaarster voor animatiefilms werkte Virginie
Augustin ook mee aan de lange tekenfilm van
Corto Maltese. Op dat moment kwam Wilfrid
Lupano bij haar het scenario van Alim de
Leerlooier aanbieden. Omdat ze er geen
tijd voor had, weigerde ze het voorstel. Twee
jaar later, wanneer haar werk aan Corto
Maltese was afgerond, contacteerde ze op
haar beurt Lupano die verder niets met het project
had aangevangen. |
|
|
Scenarist
Wilfrid Lupano had nog graag een extra epiloogalbum
geschreven na het slot van het vierluik, maar
Virginie Augustin zag het niet meer zitten.
Aan deel 1 spendeerde ze 2,5 jaar. Ze legde
de lat zodanig hoog dat ze na deel 2 al was
uitgeput. Het kwaliteitsverschil tussen deel
1 en 4 valt inderdaad op. In een tweede cyclus
wil Lupano de religieuze evolutie in de jaren
na de eerste cyclus op de voet volgen, maar
da's nog geen uitgemaakte zaak. In de eerste
plaats wil hij samen met Augustin een nieuwe
tekenaar zoeken die het aankan om deze vervolgcyclus
te tekenen. |
|
|
|
|
|
|