|
|
Cyrrus door Andreas op nummer 658
Archeoloog Cyrrus ontdekt samen met zijn collega
Henderson vanuit een vliegtuig de contouren van een
gebouw uit het verleden. Als hij naar huis loopt, wordt
hij onwel en komt weer bij in een bioscoop waar net
een stomme film wordt vertoond. In dit verhaal barstensvol
symboliek moet je ook eens letten op de kleuren die
je helpen om de door elkaar verstrengelde verhalen te
vertellen. De gebeurtenissen in Cyrrus' huis hebben
groenals hoofdkleur, die in de stad rood, bij de opgraving
geel terwijl flitsen uit het verleden in zwart-wit zijn
gelaten. |
|
|
|
|
|
Alex
6: De Verloren Legioenen door Jacques
Martin
Casterman (1969, 1977, 2001,
2008, SC)
Alex wordt geconfronteerd met het zwaard van
het Gallische stamhoofd Brennus die in de vierde
eeuw voor Christus bijna Rome onder de voet
liep. Van hem kennen we de kreet Vae Victis!
(Wee de Overwonnenen!). Aan het zwaard wordt
een politiek gewicht gegeven. Julius Caesars
rivaal Pompeius rekent erop dat hij met dit
zwaard de Germanen onder zijn vlag kan verenigen
om het leger van Caesar te verslaan. Samen met
de bevrijde slaaf Agerix probeert Alex hier
een stokje voor te steken.
Aantal
genomineerde albums van Jacques Martin: 22/2296 |
|
|
|
Met
De Verloren Legioenen keerde Alex voor
't eerst sinds zijn eerste avontuur terug naar
Rome. In die tijd woonden er zeshonderdduizend
mensen in de wereldstad. De stad die Jacques
Martin op de eerste pagina liet zien, was nagetekend
van foto's van een maquette die zich in het
Koninklijk Museum voor de Kunst en Geschiedenis
in Brussel bevond. Het is een replica van een
maquette die onder de Italiaanse fascistische
dictator Mussolini werd gemaakt en in het Museo
della Civilta Romana in Rome staat. Meer nog
dan voor de gebouwen, interesseerde Martin zich
vooral voor de structuur van de stad, hoe de
straten ingedeeld waren en zo. De interventies
van de wolven, die een paar keer het leven redden
van Alex, haalde Martin uit een boek dat hij
dertig jaar tevoren las. In dat verhaal draaide
het om een waargebeurd soort liefde in de negentiende
eeuw tussen een Amerikaanse boer en een coyote.
De prairiehond brak regelmatig het domein van
de boer binnen om er één of twee
schapen te doden. Hoe vaak de boer ook zijn
omheining herstelde, de coyote wist telkens
binnen te geraken. Op een dag viel de coyote
in een put. Toen de boer de situatie ontdekte,
stond hij verbluft van de intelligentie en de
moed van het dier. De coyote had namelijk spiraalgewijs
een tunnel naar boven gegraven en stond bijna
op het punt de bovenkant te bereiken en te ontsnappen.
De boer hielp het dier vervolgens uit de put.
Daarna kwam de coyote regelmatig langs om de
boer te groeten. Het kwam zijn familie tonen
en hem prooien aanbieden om zijn erkentelijkheid
te tonen. Wanneer de boer stierf, kwam de coyote
een deel van zijn beharing achterlaten voor
de boerderij en verdween voorgoed. Dit verhaal
ontroerde Martin ten zeerste. Het idee voor
de spiraaltunnel komt ook voor in De Verloren
Legioenen. Dezelfde wolven kwamen trouwens
ook terug in het album Vercingetorix.
|
|
|
Kort
nadat het album werd gepubliceerd, contacteerde
een televisieproducer uit Parijs Jacques Martin.
Hij wilde het verhaal omzetten naar een televisiefeuilleton
van zes afleveringen. Het voorstel was ernstig
en zijn staat van dienst was dat ook. Maar na
verloop van tijd voelde Martin aan dat het project
hem ontsnapte. Te veel mensen kwamen zich bemoeien
met het script, brachten veranderingen aan,
wijzigden namen van personages en voegden andere
personages toe, enzovoort. De producer was er
ondertussen in geslaagd om de decors van Anthony
Manns film The Fall of the Roman Empire
uit 1964 te recupereren. Ze vergaarden stof
in een magazijn in Spanje. Maar het project
werd te duur geacht voor enkel de Franse televisie
ORTF. Men heeft nog geprobeerd een coproductie
op te zetten met buitenlandse tv-zenders. Italië,
België en Duitsland waren geïnteresseerd,
maar de vergaarde financiën waren nog steeds
niet voldoende. De ORTF klopte vervolgens aan
bij de Amerikanen. Zij wilden enkel toehappen
onder de voorwaarde dat ze de hele productie
mochten overkopen en dat Alex zijn naam veranderde
in Marcus. Casterman ging hiermee niet akkoord
en trok alle rechten terug in. Daarna heeft
Martin nooit meer het voorstel gekregen voor
een televisiereeks. Voor een film daarentegen
wel. Begin deze eeuw ondertekende Jacques Martin
een contract met Disney voor een internationale
film met een prijskaartje van twintig miljoen
euro. Uiteindelijk faalde ook dit project in
de onderhandelingsfase. Daarvóór
nog liet een Franse filmproducer zijn oog vallen
op de klassieke stripreeks. Hij wilde graag
Het Spook van Carthago verfilmen op locatie
in onder andere Malta en Tunesië. |
|
|
|
|
|
|